Hej på er alla!

Vi har tagit över vårat hus från mina föräldrar för två år sedan (som i sin tur har haft det sedan 1987). Nu är det så att vi äger en brygga men vår närmsta granne har servitut att nyttja bryggan. Eftersom vi ändå inte har haft några båtar inom familjen på många år har det inte varit några problem att grannen har tagit upp alla båtplatserna på bryggan. Men nu är vi på gång att skaffa en båt och nu undrar jag om ni vet vad som gäller när förhållandet är så att vi äger bryggan men att grannen har inskrivet servitut (hos Lantmäteriet) att nyttja den.

Är det till att dela lika om man ska hårddra användningen av bryggan (en sida var tex)? Eller är det så att grannen som har servitut har all rätt till bryggan? Vad har egentligen den tidigare ägaren till vårat hus gått med på när servitutet skrevs?
 
Vad står det i servitutet?
 
En uppenbar fråga är ju då hur detta har uppkommit. Är du säker på att du faktiskt äger bryggan? Inte bara marken vid bryggan?

Vanligen så gäller ju sådana här servitut att en fastighet har rätt att ha en brygga på en annan fastighet.
 
Håller med hempularen, vilket jag oftast gör ;).

Det vanliga inom servitutsförhållande gällande bryggor är just att få nyttjanderätt av eran mark att ha en brygga på. Du måste kolla upp så det inte är grannens brygga på eran mark som servitutet avser. I sådana fall äger ni ingen rätt till nyttjande.

MVH Lorant
 
Eller så pratar man med grannen och kommer överens att med honom att ha varsin sida på bryggan?
 
Tack för all input gott folk =)

Det står följande i grannens servitut "får nyttja en för xxx anlagd båtbrygga". xxx står för vår fastighet, så den är ju anlagd för oss i alla fall men de får som sagt nyttja den?
 
Servitut innebär rätt för en fastighet att nyttja en annan i visst hänseende. Om er granne har ett inskrivet servitut som säger han får nyttja båtbryggan på er fastighet skulle jag säga att han/hon inte har rätt att ta upp alla båtplatser.

Som någon skrev tidigare, enklast är ju att bara kontakta grannen och säga att man tänker köpa båt.
 
Vill man riktigt hårddra det så står det ju inte att dom får lägga båt permanent vid bryggan. Nyttja kan ju vara att bada och sola, eller lägga till tillfälligt.

Jämför med vanliga hamnar, det är en sak att lägga till med sin båt tillfälligt, en HELT annan att ha den där permanent.
 
Prata med grannen!!!
Låter man bli så luktar det väsen lång väg. Just brygga och båtar kan få folk att bli helt tokiga.
 
Hej,
Jätte intressant! Speciellt som jag har några funderingar kring ämnet.
För en del år sedan köpte jag en fastighet där det ingår servitut om båtplats på grannens brygga.
Jag har inte haft ambitionen att nyttja detta då intresset för båt varit svalt.
Därför har jag tyvärr inte läst på vad som faktiskt står i servitutet.
Nu är jag dock mer intresserad.
Vart kan jag få tag på det? Länstyrelsen? Lantmäteriverket?

Har diskuterat frågan med grannen och insåg snabbt att jag borde veta mer. Jag har inget behov eller önskan att nyttja bryggan för sol och bad, utan bara ta mig till och från en ev. båt.

Vad kan man ställa för krav på "båtplatsen"?
Vi har ofta syd/sydvästlig vind. Sjön ligger på och borde lätt skapa problem om man "bara" lägger till med ankare i aktern. Jag skulle tro att en boj borde vara det minsta som krävs för att hålla båten på plats.

Vems är då ansvaret att t ex en boj anläggs?
Visst borde det vara en fråga för mark- och vattenägaren?

Hur ligger det till med ansvar för underhåll av bryggan?
Låt oss säga att mark/bryggägaren anläggeren annan brygga och inte underhåller bryggan, eller låter den med servitut på t ex båtplatsen underhålla den. Kan servitutet "förfalla" eller kan det "falla över" på nya bryggan?

Ja, mina vänner. Vad gäller? Frågorna kan ju hopa sig om det inte är klara besked.
 
DAC001 skrev:
Hej,

Därför har jag tyvärr inte läst på vad som faktiskt står i servitutet.
Nu är jag dock mer intresserad.
Vart kan jag få tag på det? Länstyrelsen? Lantmäteriverket?
På lantmäteriet, sök på "Min Fastighet". Där kan du läsa alla dokument som finns som berör din fastighet. Du måste ha e-legitimation eller motsvarande för att kunna logga in.
 
Hej!

På frågan om vart du kan få tag på information om servitutet, kan det som nämnts innan finnas i fastighetsregistret, men det förutsätter att servitutet blivit inskrivet. Om ni har ett avtalsservitut upprättat mellan er är det ingen självklarhet att det står med i det registret, men i sådant fall borde både du och grannen har varsin undertecknad kopia av servitutsavtalet.

Krav du kan ställa på servitutet är att du utan besvär ska kunna nyttja servitutet, d.v.s. båtbryggan. Servitutet får inte innebära någon oangelägenhet av betydelsefull karaktär för din fastighet.

Mycket av dessa frågorna ska kunna besvaras av servitutsavtalet, där bör bl.a. stå något om underhållet av bryggan.

Mvh / Total0koll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.