Vårt hus är från början av 1900-talet och ursprunglig tomtarea var på ca 6000 kvm. På 60-talet styckades tomten av och jag har idag följaktligen grannar som bebyggt dessa tomter som en gång i tiden tillhörde vår fastighet.

Nu håller ena grannen på att gräva för en damm och upptäcker då att vår åskledare går i marken precis där de gräver för dammen. Troligen går koppartråden (tvinnad ca 1 cm tjock) ned i någon sänka längre bort. Jag har pratat med en sakkunnig och lämpligast vore att kapa tråden, skarva, förlänga och lägga den utanför det som ska bli dammen.

Nu till ansvarsfrågan. Vem ansvarar för att bekosta och göra arbetet? Det är ju inte så att jag har ett servitut på deras tomt för tråden. Det känns inte rimligt att kräva att de ska få stå för allt. Kanske är det rimligt att jag kan köpa in materialet men att grannen gör jobbet. Jag vill inte åka på både materialkostnad och arbete för att grannen ska bygga en damm.

Några tankar?
 
Om man vänder på det, är det rimligt att grannen på sin tomt ska bekosta något som inte är grannens egedom och som denne inte har någon nytta av?
Hade ju varit en annan sak om det vid köp framgått att det ligger en åskledare i marken, men så verkar ju fallet inte vara.
Bara en tanke och inte så mycket av vad som är rätt eller fel.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Eftersom detta borde ha hanterats vid avstyckningen borde ni stå för ändringen nu.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Har du inget servitut så kan du inte kräva något alls. Du ska vara nöjd om du får skarva och ha den kvar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Skämtar du?

Har du en åskledare på grannens tomt kanske du ska erbjuda honom någon form av ersättning för att den har fått ligga så länge. Sen får du ordna en åskledare som ligger på din tomt. Du får betala kalaset…..såklart.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
Tack för svar hörni! Instämmer nu i orimligheten att grannen ska behöva stå för nåt av detta
 
  • Gilla
ylven och 6 till
  • Laddar…
Har grannen grävare där så kanske han kan hjälpa till att gräva för den nya åskådaren, om den ska grävas ner en bit
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.