Ja, som rubriken antyder så har huset bredvid vår tomt en bredd på 8.05 m utv och 12 plus m långt. Huset byggdes 1975 och är en typisk 70-talsvilla.

Kommunens riktlinjer son förmedlats till oss är att huset ska vara max 7 m brett utv, och dubbelt så långt som det är brett.

De flesta husleverantörer hus som ligger på runt 8 m breda. Dessa har vi visat och kommunen säger bara att vi ska fortsätta leta eller anlita arkitekt.

Vad tycker ni? Ska man hävda likabehandlingsprincipen eller "lyda" kommunen?
 
Vad säger detaljplanen?
 
Utanför detaljplan...
 
Dessa riktlinjer måste ju finnas nedtecknade i någon form av plan. Begär att få ut den kompletta texten.

Det är mycket möjligt att riktlinjerna fastställts senare än 1970.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Ja, så kan det ju absolut vara!
 
Bifogar de besked jag fått hittills
 
  • Skärmdump av ett textdokument med byggnormer och riktlinjer för en enbostadshusansökan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Textmeddelande om att en fråga kommer att tas upp i ett kommande möte för att ge en indikation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
'...ska ägnas särskild omsorg.' låter som en perfekt skrivning för godtyckliga beslut.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Likabehandlingsprincipen kommer man tyvärr sällan långt med i dessa fall.

Jag skulle, om det är svårt att hitta hus som följer riktlinjerna, göra en liten egen "inventering" av hus i den omkringliggande miljön. Är det som du säger att omkringliggande hus inte följer riktlinjerna kan man försöka med en hänvisning till ex.
PBL 2 kap 6§
"Vid planläggning, i ärenden om bygglov och vid åtgärder avseende byggnader som inte kräver lov enligt denna lag ska bebyggelse och byggnadsverk utformas och placeras på den avsedda marken på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till
1. stads- och landskapsbilden, natur- och kulturvärdena på platsen och intresset av en god helhetsverkan,
"

Min erfarenhet är också att det ofta är ganska hårda "riktlinjer" när man ställer frågor, men när det sedan blir tal om ett faktiskt ärende har de inte jättemycket på fötterna att ställa detaljkrav som dessa om det är "bara" riktlinjer. Levererar man en lösning som ligger nära riktlinjerna, dvs en byggnad som upplevs mycket längre än den är bred men ändå inte når riktigt ändra fram, och hänvisar till övrig bebyggelse kan det gå bra ändå. Samt att övriga riktlinjer uppfylls gällande ex taklutning.
 
Har hittat ett stort antal hus som är typiska "skånevillor" och där jag frågat om kommunen är hårda med kravet på sju meter. Svaret var att kravet på sju meter var viktigt men däremot kan de strunta i att huset ska vara dubbelt så långt om det upplevs som avlångt ändå.
 
Jag kan inte tillföra något i diskussionen med kommunen men vill slå ett slag för att se över möjligheten att bygga ett "smalt" hus. En fördel jag upplever med smala hus är möjligheten till att använda ljuset från fönster bättre än bredare, mer kubformade hus. Utmaningen med en smal 1,5planare är placeringen av trappan men jag är övertygad att man kan få till även det bra om man går bortom kataloghusen.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Ringde kommunen, maken till otrevliga anställda! Däremot var hen som har hand om vårt område trevlig. Iaf så hon att dessa generella föreskrifter är riktlinjer och inga antagna föreskrifter.

Undrar om det är deras mål att inte få någon ny bebyggelse öht?

Jag har inget emot att lyssna på dem och följa deras anvisningar men det måste ju vara rimligt...
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
H HomeBase88 skrev:
Ringde kommunen, maken till otrevliga anställda! Däremot var hen som har hand om vårt område trevlig. Iaf så hon att dessa generella föreskrifter är riktlinjer och inga antagna föreskrifter.

Undrar om det är deras mål att inte få någon ny bebyggelse öht?

Jag har inget emot att lyssna på dem och följa deras anvisningar men det måste ju vara rimligt...
Precis, riktlinjer där det finns utrymme för tolkning och anpassning.
 
Ja men för vem? Kommunen eller oss? Eller båda ?
 
Detta att kalla det riktlinjer, kan betyda lite vad som helst. Om det skall vara giltigt, måste det finna förankrat i någon form av beslutat dokument, som en områdesplan. Riktlinjer är i många fall bara en personlig uppfattning hos en tjänsteman. Sådana kan iofs. vara nog så viktiga att följa om man vill ha en smidig process, men de har inget större värde vid en överklagan.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Bra att veta.. det är ju lite så jag tänker att för att underlätta gör jag gärna som de säger om det är rimligt i avseende. Men får se. Det lutar åt arkitektritat och egen byggare ändå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.