Vad kan jag göra. Grannen (en äldre industrifastighet från 40-50 talet har stått övergiven i många år med okänd ägare) har blivit såld ä. Nya ägaren, ett företag, håller på med omfattande mark arbeten, nivåhöjningar upp till två meter, väg, mur avlopp m.m. (Han har kollat tomtgränsen hos lantmäteriet, jag var med) Han sätter skopan exakt på tomtgränsen för ovanstående bygge, utan att ha frågat mig. Han köpte fastigheten för två år sen. Jag köpte mitt hus byggt 1919 för 4 år sen. När jag ifrågasätter hans bygge, kommer att min altan med vindskydd står oxå exakt vid tomtgräns, jag har inte byggt det, jag har två växthus stående nära tomtgräns. Detta är m.a.o uppfört när grannfastigheten var öde. (Mitt hus står 2-3 meter från tomtgräns.) Jag vill inte ha hans bygge så nära min tomt. Hur skall jag gå till väga för att kolla om han får göra så. Området är inte planlagt och det är på landet.
 
Claes Sörmland
Din granne får underhålla sin fastighet hela vägen till gränsen och också genomföra arbeten där. Men grannen har skadeståndsansvar vid skador på din fastighet vid schaktningen och är skyldig att vidta varje åtgärd för att inte skada din fastighet (regleras i jordabalken).

Vad gäller lovkrav för de åtgärder som du har nämnt:

- Omfattande mark arbeten, nivåhöjningar upp till två meter
Detta kräver inte marklov eftersom ni är utanför detaljplanerat område. Det är fritt för grannen att ändra på markens höjd. Men det får ju inte skada din fastighet.

- Väg
Att anlägga väg kräver inte bygglov så det är fritt fram för grannen.

- Mur
Mur, även stödmur kräver bygglov. Det ska alltså finnas ett beviljat bygglov och ett startbesked för att grannen ska får anlägga detta. Kolla med kommunens byggnadsnämnd.

- Avlopp
Att lägga ledningar kräver inget lov utan står markägaren fritt att göra. Är det nya avloppsledningar till en byggnad som inte tidigare hade avlopp så krävs bygganmälan. Att anlägga ett nytt enskilt avlopp kräver också ett avloppstillstånd enligt miljöbalken vid sidan av bygganmälan.
 
  • Gilla
MiTi och 2 till
  • Laddar…
[QUOTE="KristerLo, post: 5697877, member: 33797] … Jag vill inte ha hans bygge så nära min tomt. Hur skall jag gå till väga för att kolla om han får göra så. Området är inte planlagt och det är på landet. [/QUOTE]
I och med att det är utanför detaljplan så saknas byggrätt. Det finns inga givna regler i förhand. Man kan dock få rätt att bygga via en förfrågan, d.v.s. bygglov med grannhörande. Du skall alltså ha fått möjlighet att yttra dig och byggnation hos grannen. Din åsikt väger tyngre i sammanhanget än om det hade funnits detaljplan.
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.