Hur svarar jag grannen som vill sätta nytt staket och nyttja del av min tomt. Jag har större tomt än grannen och mot denne är det ”skogstomt”. Området är ännu inte detaljplanerat men tomterna är sedan tidigare avstyckade gm Lantmäteriet. Grannen tycker att hans tomt ”sluttar” och att det skulle vara generöst från min sida att släppa till lite land så att staketet blir symmetriskt.
Själv har jag aldrig fått frågan om jag själv vill ha staket och vad kan konsekvenserna bli vid en Detaljplanering.
 
Claes Sörmland
Vill du låna ut lite av din mark till grannen så kan du ju göra det. Helt upp till dig.

Detaljplanering har inget med detta att göra.
 
  • Gilla
Idyll
  • Laddar…
Jag skulle avråda ändring av gränsen med motivering att detta kan komma skapa problem den dagen en av fastigheterna säljs. Även om bägge grannar idag är överens.

I annat fall bör detta dokumenteras tydligt mellan grannarna och att ändringen endast gäller för dagens fastighetsägare.
 
  • Gilla
MONTREAL och 13 till
  • Laddar…
Håller med Yonna här. Sen är min gamla käpphäst att god grannsämja upprätthålles genom att alla grannar håller sig på sin egen fastighet.
 
  • Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
Ska grannen ha en del av din fastighet så bör du sälja den delen med tillhörande lantmäteriförrättning. Det blir bara trassel den dag någon för sig att staketgränsen är den faktiska fastighetsgränsen mellan fastigheterna.
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
H
yonna yonna skrev:
Jag skulle avråda ändring av gränsen med motivering att detta kan komma skapa problem den dagen en av fastigheterna säljs. Även om bägge grannar idag är överens.

I annat fall bör detta dokumenteras tydligt mellan grannarna och att ändringen endast gäller för dagens fastighetsägare.
Skulle tillägga en tidsperiod också, den kan då förnyas om förutsättningarna och viljan för båda parter är detsamma. Du kan ju komma att ändra dig om t.ex. 5-10 år.
 
  • Gilla
Idyll
  • Laddar…
Håller helt med det som skrivits om att du bara gör det om du verkligen vill.

Men jag vill ändå gärna veta vad det handlar om för storlek på ytan och om det skulle påverka dig något i praktiken. Fortfarande helt upp till dig som sagt, men är det få kvadrat kanske det är värt det om det finns något du vill ha i gengäld.
 
  • Gilla
Idyll
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Håller helt med det som skrivits om att du bara gör det om du verkligen vill.

Men jag vill ändå gärna veta vad det handlar om för storlek på ytan och om det skulle påverka dig något i praktiken. Fortfarande helt upp till dig som sagt, men är det få kvadrat kanske det är värt det om det finns något du vill ha i gengäld.
Det har varit en tomtavgränsning i ca 50 år. För några år sedan styckades våra tomter av. Det borde inte vara överraskande eftersom man visste under så lång tid att marken sluttar. Men då man nu kommit på tanken att sätta staket så borde man tagit med detta i beräkningen. Staketet är nästan klart men utan tillfrågan förrän nu! Det kan tilläggas att staketet är precis på deras tomt och det är ju ok! Men eftersom jag varken tidigare blivit tillfrågad och faktiskt inte intresserad av staket så blir detta lite konstigt tycker jag….att de nu vill gå över en bit på min tomt!
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Det lämpliga är att staketet är en bit in på grannens tomt så att den kommer åt att underhålla det från båda sidor. Så att staketet är precis på rätt sida om tomtgränsen är ju rätt generöst redan där…
 
  • Gilla
Risarvaren och 3 till
  • Laddar…
Du har nog redan svarat dig själv men för att förtydliga:

Säg NEJ!

Vänligt men bestämt.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.