Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej, har köpt en tomt som kommunen sålt till mig. Det är före detta skogsmark i utkanten av ett fritidshusområde. Min närmaste granne har ett fritidshus och han byggde för många år sedan ett skjul som nu visar sig stå på min nytillkomna tomt. Det syns på tomtkartan att det står på min tomt. Den är till och med inritad. Det är för mig uppenbart att han byggt detta utanför sin tomt men nu att det hamnat på vad som blev min tomt.

Vad gäller i dessa fall. Skjulet är dessutom fult och fallfärdigt. Ska prata med grannen om detta på ett trevligt sätt men vad gäller juridiskt just nu? Inte sugen ha hans fula skjul på min tomt inte långt från det nya hus jag ska bygga.
 
Jag skulle tro att Jordabalkens 3 kap är tillämpligt

12 § Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark, och skulle anläggningens borttagande eller förändring medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare, är denne ej skyldig att avträda den mark som sålunda tagits i anspråk, förrän anläggningen avlägsnas eller blir obrukbar. Vad som sagts nu gäller dock ej, om den som uppförde anläggningen inkräktade på den angränsande marken med avsikt eller av grov vårds löshet och, när anläggningen överlåtits till annan, denne ägde kännedom därom vid sitt förvärv.
Den angränsande markens ägare är berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Om marken före intrånget har upplåtits med tomträtt, är tomträttshavaren berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Lag (2009:180).


Dvs, du har rätt till ersättning om byggnaden används och den av misstag byggts på din mark. I annat fall skall den avlägsnas av ägaren.

Observera att du absolut inte får ta bort byggnaden själv, det betraktas som egenmäktigt förfarande.
 
Ok, ja den paragrafen ser ut att vara aktuell. Han som bor där nu har troligen inte byggt skjulet. Det var nog ägaren före honom. Denne byggde alltså skjulet utanför sin tomt, alltså på kommunens mark. Skjulet är fallfärdigt och grannen verkar vara väldigt trevlig. Jag skulle inte bry mig om det står kvar då vi har en stor tomt men det ser väldigt fult ut. Dessutom har det skräpats ner på vår tomt eftersom det förut var deras bakgård. Rimligen borde han väl kunna antingen riva skjulet eller se till så vi slipper se eländet. Det är inte kul göra så fint på sin tomt och behöva se detta.

Ska prata med kommunen, de borde ha någon jurist som kan detta. Ska bygga huset själv och influtt om 2,5 år så jag har tid få detta ur världen innan det.
 
Ja jag kan återkomma med en bild hur det hela ser ut. Fritidhuset är klart nu sedan en månad tillbaks. Det hyrs ut i Grönklitt, fullbelagt hela vintern. Nu dags bygga hus hemma. 220 kvadrat och garage på ca 70 kvadrat. Kul bygga :))
 
"skulle anläggningens borttagande eller förändring medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare"

Om skjulet är fallfärdigt, så kan väl knappast detta gälla? Be han ta bort det, eller ordna med det själv (efter vederbörligt tillstånd från grannen, såklart).
 
Men vänta nu, om jag har köpt en fastighet så ingår väl all fast egendom inom dess gränser i köpet. Vilka rättigheter har grannen över huvud taget?
 
Givetvis, men eftersom skjulet inte ägdes av samma som ägde fastigheten, så är det lös egendom, och ingår inte i köpet. Byggnad på ofrihet grund, som det heter.

Vilket fick mig att fundera, kanske är inte paragrafen ovan tillämplig, utan man får fundera på om grannen fått tillstånd for.skjulet en gång i tiden.
 
Mikael_L
Nimajneb skrev:
Men vänta nu, om jag har köpt en fastighet så ingår väl all fast egendom inom dess gränser i köpet. Vilka rättigheter har grannen över huvud taget?
Det är nog inte fullt så enkelt ... :)

Men visst skulle det vara kul att prova att driva linjen "rivit i god tro att det var min byggnad" mot linjen "byggt i god tro att det var min mark". :D
Men det finns absolut ingen automatisk rätt att riva allt som andra äger men som råkar ligga helt eller delvis på min tomt.
Jämför även med det som gäller om du plötsligt en dag upptäcker någon annans bilvrak i din trädgård, du kan inte alls förfoga över detta vrak godtyckligt, faktiskt inte ens flytta på det utan att det principiellt ska gå under egenmäktigt förfarande.

Privat är jag av åsikten att om det skulle dyka upp en skrotbil på ens tomt så drar man ut den på gatan en månfri natt så det blir kommunens problem, som har erfarenhet att hantera sådant.
Men så här på forumet och publikt skulle jag aldrig föreslå något sådant. ;)

Men hur man ska hantera en hel byggnad vete tusan ...
 
Redigerat:
Y
Sen finns ju något som heter god grannsämja!
Vänlighet o samförstånd brukar i slutändan visa sig vara ett vinnande koncept.
Kanske ett hövligt samtal med grannen kan lösa upp det hela?:cool:
 
Mikael_L skrev:
Privat är jag av åsikten att om det skulle dyka upp en skrotbil på ens tomt så drar man ut den på gatan en månfri natt så det blir kommunens problem, som har erfarenhet att hantera sådant.
Så gör till och med det lokala P-bolaget där jag bor. :D
 
Mikael_L
Nyfniken skrev:
Så gör till och med det lokala P-bolaget där jag bor. :D
Ja dom lever lite farligt då. En anmälan och dom får det jobbigt. :)
 
Farligt nja.. Egenmäktigt förfarande är ett lindrigt brott. Åtalas troligen bara om det är påkallat ur allmänt intresse. Knappast så i pbolagens fall

Skjulet på min tomt är fallfärdigt. Uppenbart har den som byggde det en gång i tiden byggt det utan lov ut över sin tomtgräns. Inget problem förut då det kommunens skogsmark. Men nu min tomt och därmed övertrampet uppmärksammat. Har vidtalat kommunen om frågan. De skulle höra av sig om vad som gäller
 
Det känns helt klart som läge att prata vänligt med grannen:
"Du, jag har ju köpt den här tomten och det här skjulet står ju på min tomt, är det nåt du använder eller kan vi hjälpas åt att röja bort det?"

Så får du se vad han svarar.
 
Men det är väl inte grannen som äger skjulet? Det står inte på hans tomt och han har inte byggt det. Skjulet är antingen ditt eller det tillhör den som byggde det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.