Hej. Första inlägget på forumet, hoppas jag förklarar mitt problem så ni fårstår.

Grannen har nyligen bilat ur hela källaren och slängt ut sprängsten och massor på sin tomt som angränsar till vår tomt. Den del av vår tomt som gränsar mot grannens är en slänt med naturskog med ganska brant lutning mot vårt hus.Under arbetet har det blåst ner sopor och annat, vilket i sig är irrieterande men kanske svårt att förhindra då det stormat rejält under våren.


Precis på gränsen finns en gammal mur som förmodligen legat där sedan huset byggdes 1940. Nu har grannen byggt på den gamla muren med sprängsten från källaren och har planer på att plana ut övriga massor på sin tomt. Tomtgränserna är inte utmätta av lantmäteriet utan han har bara höftat var gränsen bör gå. Jag är nu irriterad över flera saker.
1. Muren är otroligt ful. Mer en hög med sprängsten som travats huller om buller.
2. Det ser farligt ut. Vi har små barn och stenarna ser ut att kunna ramla ner. Muren ligger i slänten och det sluttar ganska kraftigt.
3. Det finns ingen utmätning av gränsen och det ser ur som att tillbyggnaden av muren även är på vår sida.
4. Vem ska underhålla muren då detta lär vara svårt för grannen eftersom han har planer på att jämna av sin tom i höjd med muren.
5. Det har ramlat ner stenar på vår tomt under tiden som de byggt.

Det finns inget bygglov och jag har inte informerats om byggplanerna.

Jag har pratat med grannen och han menar att tanken inte är att jag ska vara missnöjd med bygget. Han menar att stenarna eventuellt kan övertäckas med jord så att vi slipper se högen.

Men som det ser ut nu kommer det inte kunna bli bra.

Kan jag kräva att han bygger en mur som ser anständig ut från vår sida?
Kan jag kräva att han planterar en häck för muren så att vi slipper se den (häcken skulle i sådana fall planteras på vår tomt)?


Någon som kan tipsa om hur jag går vidare med detta?

/J
 
Marklov?
 
Hemmakatten
Precis,både bygglov och marklov lär grannen behöva. Marklov för att höja sin mark i nivå med muren. Och bygglov för att han bygger en (högre) mur.

En annan reflektion är om muren med de staplade sprängstenarna verkligen kommer att kunna håller för trycket från jordmassorna grannen planerar lägga dit. Att konstruktionen håller är något som kommunen tittar på när man begär lov.

Jag tycker du skall uppmana din granne att ta kontakt med kommunen. Och du kan mycket väl ta kontakt med kommunen själv (det skulle jag göra). OM grannen anlägger sin mur och tomt på det sätt du beskriver och muren och jordmassor riskerar att rasa ner på er tomt så är det uppenbart en risk för personskador.

Tycker också det är viktigt att ni reder ut var tomtgränsen går. Ring Lantmäteriet och begär att de kommer ut och bekräftar var tomtgränsen går. Det kostar visserligen en slant, men LM kommer att dela på kostnaden så att ni får betala hälften var oavsett om din granne vill eller inte.
 
Är det inte tom. så att LM jämkar kostnaden efter vem som har störst nytta av utsättningen, och det bör ju vara grannen om han håller på och bygger en mur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.