Grannen bygger hus och har grävt ner sig 1,8 m under min marknivå. Nu finns där en obehandlad kraftigt lutande slänt bestående av den ursprungliga sanden.

Jag är orolig att min mark blir kraftigt underminerad och när den i framtiden rasar ner till grannen får jag ta smällen.

Kommunen bryr sig inte nämnvärt. De säger att byggarna kommer att följa ritningarna som visar en sluttning på 1.8 m i längd och 1.6 i höjd samt att de ska lägga på en sand/grusblandning som blir stabil så småningom.

Jag tvivlar på att det blir stabilt och tror att min mark kommer att bli kraftigt underminerad.

Finns det regler för största accepterade lutning när de använder denna metod?
Hur ska byggarna, om de istället bygger en mur (vilket de ibland säger att de ska göra), konstruera muren för att den ska bli hållbar och inte påverka hur jag kan använda min tomt?
Hur långt från min tomtgräns ska muren placeras för att inte i framtiden bli också mitt ansvar?

Vad jag vet är det bara med L-element man kan få en helt stabil mur och då måste själva den vertikala muren hamna en bit in på deras tomt eftersom de inte får gräva på/under min tomt utan min tillåtelse. Alternativt en slänt men med mindre lutning än vad de nu har tänkt.
 
Det där skulle jag själv inte vara direkt orolig över.

Du har väl inte byggnation precis vid tomtgränsen.
 
Både min tomt och granntomten sluttar rätt mycket. Därför har de grävt ut för att få plan mark. Eftersom min tomt sluttar hade jag tänkt terrassera och bygga låga murar 30-60 cm för att kunna plantera buskar o likn. Kommunen avråder därför att om marken rasar så kan det bli diskussioner om vems fel det var. Jag anser att min mark ska vara lika stabil efter att de har grävt som innan de började gräva (och naturligtvis tåla låga murar) och skulle vilja veta mer om vilka regler som finns. Kanske skulle jag ha skrivit inlägget under juridik istället?

Det är en liten sommarstugetomt som i framtiden kanske bebyggs med en villa. Närmare än fyra meter från tomtgräns får den inte placeras.
 
rent spontant så tycker jag att det kanske även borde vara lite din grannes ansvar att hjälpa till med mur av något slag. Det är ju trots allt han som planar ut. Tex jag har min tomt ca 50-60 cm högre än min granne, om den nyu får ett spel och vill gräva ett dike i tomtgräns somär 1 meter djupt, och hela min tomt rasar, är det då mitt fel eller ansvar... i mina värld låter det konstigt, men det kanske är så.

Ett tips som jag sett är att lägga STORA sprängstenar i tomtgräns, sedan kan du ju kila in mindre sten mellan, det borde ligga kvar en stund. Om du också vill komma i nivå vill säga.
 
Det har varit uppe tidigare och så vitt jag minns så är det den som avviker från den ursprungliga nivån som ska ta ansvaret för ev effekter av avvikelsen. Har för mig att det regleras i jordabalken
 
Tack för det. Jag hittade det i Jordabalken 3 kap, 3 §. Där står det att grannen är ansvarig. Men var kan jag ta reda på vad som rent praktiskt behöver göras för att min mark ska ha samma bärighet som tidigare.

Vilka yrkesgrupper har kunskap i dessa frågor?

Jag har letat i forumet efter liknande frågor men inte hittat något relevant.
 
Du har troligen fått ritningar på huset, som granne, och där bör höjdskillnaden framgå. Lägger grannen en slänt och detta godkänts på byggsamrådet bör det räcka - kolla med byggnadsnämnden och den som hållit i samrådet. Jag tror inte du kan tvinga grannen stå för mur om myndigheten inte ställer detta krav.
 
Enligt ritningarna är slänten 1,8 m lång och 1,6 m hög. Det ger en rätt brant lutning, med början direkt vid tomtgräns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.