Jag såg att det finns en liknande tråd redan. Istället för att kapa den andra tråden så skriver jag här en ny gällande för mitt fall.

Vi har fått startbesked för fritidshus i ett känsligt läge då vi har sjötomt och grannarna ovanför oss tidigare överklagat (planenliga) bygglov. Nu har vi äntligen fått startbesked, efter 2-årig överklandeprocess så är det dags för avverking, markplanering dvs rätt stora ingrepp i en lugn sommaridyll med flera grannar som har direktinsyn och runt 30m till det närmsta huset. Grannarna kommer naturligtvis att bli mycket störda av vår verksamhet och vi kommer att försöka lägga merparten av det störande arbetet utanför sommarsäsongen dvs inte under Juli till mitten av Augusti då de flesta sommargäster finns i området. Tyvärr kan jag inte garantera att jag klarar av allt arbete under kort tid. I värsta fall kommer jag att behöva de fyra år jag nu har kvar på bygglovstiden. Jag förväntar mig kontinuerliga ramaskrin och protester från våra grannar, speciellt efter det att jag läst den andra aktuella tråden här.

Förutom att försöka ha städat på tomten under arbetstiden, -vad kan jag göra? Första året blir det mest markplanering etc (med egen minigrävare) och sedan kommer själva husbygget i etapper.

Eftersom mycket av jobbet är självbygge så kommer det oundvikligen blir mycket arbete på helger och kvällstid. Vilka tider måste jag respektera? Ju mer jag begränsar mina arbetstider ju längre kommer bygget att fortgå. Vad säger lagen om buller på helger t.ex?
 
Du kan ju fjäska lite och informera dina närmsta grannar med en lapp i brevlådan om vad som kommer ske och be om ursäkt på förhand om eventuella störande ljud etc. Gärna en mailadress de kan nå dig på. Gärna kontaktuppgifter om du känner för det.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 3 till
  • Laddar…
Tror som stake ovan, genom att kommunicera tydligt och kontinuerligt samt visa att man vill ta hänsyn så är mycket vunnet. Visst finns det några/någon som ändå kommer att gnälla en del men det tillhör förhoppningsvis till undantagsfallen.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
D09
Finns rikt/ gränsvärden gällande buller etc hos Boverket om jag inte minns fel.
 
D09
Men försök hålla bra ordning och avsluta etapper innan allt för många nya startas, då blir du med automatiskt av med massa bröte som annars ligger i vägen. Ser det bra ut så ger det argument till handläggarna att avskriva klagomål efter ett besök.

Föreslå om du får klagomål att kommunen kommer ut med den klagande på plats, bjud på kaffe/ fika och bemöt det där, inte alltid lika lätt att klaga på plats som bakom ett "argt" mejl. Eller när man blivit bjuden på gott kaffe ;)
 
D09
När jag brötade som värst med snickerier, maskiner etc så brukade jag avsluta med att ställa en flaska whisky utanför grannens dörr med en lapp där jag ursäktade för allt oväsen :)

Har aldrig fått in klagomål ha ha
 
  • Gilla
Jonas_123 och 7 till
  • Laddar…
Om dina grannar vill klaga så kommer de att klaga oavsett vad du hittar på. Räkna med att de kommer att granska dina bygglovsritningar med lupp, och minsta avvikelse, verklig eller upplevd, kommer att anmälas till byggnadsnämnden.

Å andra sida, mina grannar håller på och bygger. De har avverkat skog, kört med röjsåg och grävt hela juli. Det är ingen som anmält eller ens reagerat på det.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Jag tycker också att det är bra att smöra lite för grannarna. Informera dem om att du kommer att bygga och att det kommer att låta. Ring också på spontant och fråga om de har några speciella tider eller tillfällen då de särskilt vill undvika kraftigt oväsen. Då har du givit dem en chans att känna sig delaktiga i hur bygget bedrivs, vilket gör dem mindre benägna att klaga. Och eftersom du ringer på spontant och frågar, så kommer de troligen inte att komma på särskilt många tillfällen med en gång :). Sedan avslutar du varje fas med att ge dem en vinflaska och tacka för deras tålamod.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Om min granne skulle börja byggstöra med något under 4-5 års tid så skulle jag alla gånger bli mycket gladare åt ifall han/hon kom och tog ett snack med mig då och då; förklarade vad som skulle göras, visade att han/hon beklagade att jag skulle få stå ut med störningar, och om jag kanske kunde få gehör för att han undvek att störa vissa tider eller dagar.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
Tvivlar på att TS kan blidka grannarna med lappar och whisky. Har de redan drivit en process med överklagande i 2 år mot bygglovet och dessutom förlorat den lär de troligtvis inte blidkas.
Prata med kommunen och läs in dig på de regler som gäller under byggnation så att du i alla lägen har torrt på fötterna om olika klagobrev skickas till kommunen.
Sedan är det bara att köra igång och vara beredd på att klagomål ev. kan komma.
Kommer det sedan grannar och tittar på arbetet så ta dig tiden att prata och visa vad ni ska göra.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Att ge grannarna kontaktinfo och kanske säga åt dem att om de vill ha lugnt under speciella tillställningar så får de meddela innan tycker jag är gott nog, mycket mer kan man nog inte göra (sätta upp ljudvallar sålänge? :rolleyes:)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Det finns även lite jobbiga regler kring säkerhet som måste vara uppfyllda. Byggarbetsplatsen kan t ex behöva vara inhängnad. Skulle grannarna hitta brister här och klaga hos kommunen kan det ta fart!
 
Mikael_L
Först och främst hoppas jag att du har handläggare på kommunen av det rätta virket. I så fall kommer det nog gå bra. Är det osäkra handläggare eller någon form av svågerpolitik inblandat kan det bli ett helvete... :confused:


Så här skulle jag agera:

De grannar som drivit process och överklagat till förb*** går antagligen inte att vinna över på något som helst vis.
Där skulle jag:
1. Agera så korrekt som möjligt själv, både vad gäller bygget i sig och att respektera olika regler och hur man uttrycker sig och kommunicerar.
Driv ingen kampanj mot grannen gentemot de andra grannarna, men försök undvika att bli ett sådant offer själv.
2. Dyker det upp saker agera snabbt och konkret, gärna i samråd med de myndighetspersoner som är/kan vara inblandade. Ta ut granne/intressenter till byggplatsen för möte osv.
Är det vaga anklagelser be grannen att reda ut och redogöra för vad det klagas på. Be att han helst får upprätta en anmälan så att du kan ge din version på ett korrekt juridisk och sen bindande vis.
Agerar du korrekt och trevligt hela tiden kommer grannen sakta men säkert bränna alla sina broar.
Var trevlig men inte undfallande mot grannen, rikta hela tiden fokus mot rena sakfrågor. Godta aldrig något luddigt. Han ska alltid tvingas redovisa en paragraf, ett mått, en tid eller något annat "mäbart" för klagomålet. (Därför är det bra om du tvingar han till att upprätta formella anmälningar).



Gentemot myndighetspersoner agerar du alltid koncist och trevligt. Allt är faktainriktat, håll känslor och "groll" utanför. Du tjänar aldrig en endaste poäng på att orda om det tidigare överklagandet osv. Du kan vara tryggt förvissad om att tjänstemännen redan vet om allt det där. Och dom är bara glada om dom inte behöver höra om den historien en gång till.
Utan låt grannen vara den som verkar tjafsig och känslostyrd.


Informera då och då alla grannar (även den/de som bråkar) om vad ni håller på med. Vad ni tror att den närmaste tidens moment kan medföra för olägenheter för dom. Håll detta enkelt, någon enkel lapp i brevlådan t.ex. Att överösa dom med information kan också upplevas störande!
Ge ut tel.nr, mail osv. Be dom att meddela er om dom vill ha tystare på ert bygge någon gång för att dom ska ha någon speciell aktivitet som dom helst inte vill ska störas så mycket.
Anledningen till att smöra lite för grannarna är mest för att dom ska uppfatta er som schyssta och inte vilja ta krångelgrannens parti om han börjar en baktalningskampanj.




Det största problemet kommer ni få ifall de krånglande grannarna redan styr vad de andra grannarna ska tycka, att alla redan typ älskar dom.
Men så brukar det dock inte vara, så var inte så oroliga för det.

Och sen om krångelgrannen har någon hållhake på tjänstemännen i kommunen.

Och slutligen kan det vara problem om tjänstemannen är osäker och inte kan se att grannen är en bråkstake och/eller inte vågar agera efter det, utan måste följa regelboken slaviskt. Detta innebär kanske inte några problem i slutänden, bara att allt tyvärr tar längre tid.
Prata isåfall lite högre upp i hierarkin, gå varligt fram så du inte tvingar chefen att gå i försvar för sin underlydande. Men försök att se till att få annan handläggare, eller att eran handläggare får lite stöd av en annan "mer erfaren" eller något sånt. Försök vinna lite sympati för er sak, utan att kritisera kommunen och dess anställda eller organisation.
 
  • Gilla
A:son och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
injonil skrev:
Det finns även lite jobbiga regler kring säkerhet som måste vara uppfyllda. Byggarbetsplatsen kan t ex behöva vara inhängnad. Skulle grannarna hitta brister här och klaga hos kommunen kan det ta fart!
Nja, det är nog en ganska låg risk att behöva hägna in.
Man får inte agera så man riskerar orsaka annan skada av uppsåt eller av försumlighet.
Och uppsåtligt blir det ju endast om man riggar typ fällor.
Och försumligt på en byggarbetsplats är det nog också ganska hög höjd på.
Att ha byggställningar runt huset och maskiner stående är normalt i den miljön, inte tecken på försumlighet.

Att större byggen är inhägnade beror nog mest på risken för stölder + att försäkringsbolagen kräver att endast personal på bygget vistats där.
 
D09 skrev:
När jag brötade som värst med snickerier, maskiner etc så brukade jag avsluta med att ställa en flaska whisky utanför grannens dörr med en lapp där jag ursäktade för allt oväsen :)

Har aldrig fått in klagomål ha ha
Det vore en ära att ha dig som granne, D09!

Här finns faktiskt en ledig tomt :)
 
  • Gilla
A:son och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.