Hej, jag upptäckte ikväll att vår granne tillfälligt tömmer sin avloppsbrunn genom en pump och slang som han leder bort bakom sitt stall där han låter det gå ner i marken på sin tomt.
Detta vattnet sprutar sedan upp lite längre ner på vår tomt och fortsätter rinna ner för backen.
När jag gick upp och knackade på och presenterade mig så gapar han mer eller mindre direkt "det är inte jag!!", jag frågade förvirrat vad det är som händer så förklarar han att han pratat med den tidigare ägaren flera gånger om detta tidigare och att det är regnvatten som kommer upp, jag var osäker på min sak eftersom det var vårt första möte och jag var väldigt förvirrad men när jag gått tillbaka till vår tomt så luktar det väldigt tydligt avlopp där vattnet runnit och det bokstavligt talat sprutar upp ur marken.

Vad ska vi göra för att få detta att stoppa? Den tidigare ägaren verkar ju ha försökt tills han tröttnat och flyttat.

PS: Vi är nyinflyttade sedan ett par veckor.
 
  • Arg
  • Gilla
  • Ledsen
jade_wys38 och 4 till
  • Laddar…
Säg att du såg grannen göra detta och ber honom sluta annars går en anmälan till kommunen. Det är lätt att bevisa då brunnen är t.o.m. och ingen slamtömning skett.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Claes Sörmland
Prata med grannen igen och säg att det måste få ett slut nu och du hoppas att detta är löst nu mellan er utan att behöva blanda in myndigheterna.

Det andra alternativet är att du gör en anmälan till kommunens miljökontor. Hur snabbt de agerar beror helt på kommunen. I de flesta kommuner så kan du nog räkna med en långbänk med månader innan något händer men det kan nog finnas en och annan miljöinspektör som känner för och har möjlighet till en biltur för att inleda tillsynsärendet. Om du har tur.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Tack så mycket för de snabba svaren!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det är inte så att rören till brunnen läcker in vatten utifrån och det ska infiltreras i en bädd som kanske är tät av allt som runnit under åren. Det med att det sprutar som du säger, var sprutar det, direkt ut marken eller från några rör som syns Oavsett det så blir det problem för er och det ska ni inte godta det på något vis. Kolla upp en gång till och fota var det kommer upp, samt brunnen och ev. en infiltrationsbädd. Många avloppsanläggningar av äldre typ .läcker in dagvatten/grundvatten i rören och fyller upp en slambrunn som jag tänker att det är.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hur ligger markerna i förhållande till varandra? Sluttar det från baksidan av hans stall mot er tomt? Hur långt är det? Finns det några diken emellan osv. Och regnar det, om han nu menar att det är regnvatten?

Det är ju inte så att han får släppa ut orenat avloppsvatten vare sig det tränger in på er tomt eller inte, men de två sakerna måste ju strängt taget inte hänga ihop, även om de säkert gör det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
harry73
Jag får inte ihop det hela.
- Grannen tömmer sin brunn och släpper det ut bakom stallet
- Där infiltrerar avloppsvattnet
- På din tomt, lite längre ned, sprutar vattnet ur marken och luktar avloppsvatten.

Det borde vara nästintill omöjligt att en mindre mängd avloppsvatten infiltreras i marken, för att därefter spruta ut ur marken och lukta avloppsvatten. Så det måste vara något annat som händer.

När min brunn översvämmade för något år sen, rekommenderade slamkillen mig att köpa en billig pump, och tömma brunnen efter den tredje kammaren (där vattnet är renast) och låta det infiltrera under en buske (det var mitt i vintern och helg och slambilen kunde komma om några dagar.
Så, jag kunde lösa problemet tillfälligt genom att göra så. Det som visade sig funka bäst, var att låta vattnet strömma i ett sorkhål eller mullvadshål, och efter mycket spolande, kom det kanske lite vatten ur ett annat hål, lite längre ner för backen.
Det var inte på grannens tomt och inte bakom ett stall, så jag är inte din granne ;)

Poängen är att grannens avloppsvatten troligtvis inte infiltreras på riktigt, men går genom sorkhål eller så. Därmed borde problemet försvinna om grannen tömmer sin brunn på ett annat ställe.

Att en enstaka gång tömma avloppsvattnet på marken istället för filterbädden, är nog inte så farligt. Reningsprocessen är i princip den samma, men om grannen gör det kontinuerligt för att undvika göra om avloppet, då är det ju inte så trevligt.

Prata med grannen och gör tydligt att du förstår att man ibland behöver vara pragmatisk och tömma brunnen för att undvika katastrof, men fråga om det inte finns ett lämpligare ställe att släppa ut vattnet, eftersom det kommer upp i din gräsmatta. Fråga även när han planerar att åtgärda sitt avlopp, eftersom det inte är en långsiktig hållbar lösning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag får inte ihop det hela.
- Grannen tömmer sin brunn och släpper det ut bakom stallet
- Där infiltrerar avloppsvattnet
- På din tomt, lite längre ned, sprutar vattnet ur marken och luktar avloppsvatten.

Det borde vara nästintill omöjligt att en mindre mängd avloppsvatten infiltreras i marken, för att därefter spruta ut ur marken och lukta avloppsvatten. Så det måste vara något annat som händer.

När min brunn översvämmade för något år sen, rekommenderade slamkillen mig att köpa en billig pump, och tömma brunnen efter den tredje kammaren (där vattnet är renast) och låta det infiltrera under en buske (det var mitt i vintern och helg och slambilen kunde komma om några dagar.
Så, jag kunde lösa problemet tillfälligt genom att göra så. Det som visade sig funka bäst, var att låta vattnet strömma i ett sorkhål eller mullvadshål, och efter mycket spolande, kom det kanske lite vatten ur ett annat hål, lite längre ner för backen.
Det var inte på grannens tomt och inte bakom ett stall, så jag är inte din granne ;)

Poängen är att grannens avloppsvatten troligtvis inte infiltreras på riktigt, men går genom sorkhål eller så. Därmed borde problemet försvinna om grannen tömmer sin brunn på ett annat ställe.

Att en enstaka gång tömma avloppsvattnet på marken istället för filterbädden, är nog inte så farligt. Reningsprocessen är i princip den samma, men om grannen gör det kontinuerligt för att undvika göra om avloppet, då är det ju inte så trevligt.

Prata med grannen och gör tydligt att du förstår att man ibland behöver vara pragmatisk och tömma brunnen för att undvika katastrof, men fråga om det inte finns ett lämpligare ställe att släppa ut vattnet, eftersom det kommer upp i din gräsmatta. Fråga även när han planerar att åtgärda sitt avlopp, eftersom det inte är en långsiktig hållbar lösning.
Det beror väl på vad man har för mark- och vatten förhållanden...
Jag har tidvis spontana flöden av markvatten som dyker upp på olika ställen (vissa permanenta som alltid kommer när det är blött väder och vissa som dyker upp helt random vid enstaka tillfällen.
Hos mig är det bara regnvatten som runnit från berget ovanför. Men om jag haft en granne där som tömt ut avloppsvatten (speciellt om det var när regnet överbelastade hans egen anläggning och marken troligen redan mättad) så skulle det absolut kommit upp som spontana flöden ur marken på samma vis som det övriga vattnet i marken.
 
  • Gilla
63pej
  • Laddar…
harry73
R Räknenisse skrev:
Men om jag haft en granne där som tömt ut avloppsvatten (speciellt om det var när regnet överbelastade hans egen anläggning och marken troligen redan mättad) så skulle det absolut kommit upp som spontana flöden ur marken på samma vis som det övriga vattnet i marken.
Men då är marken mättat med hög grundvattenstånd och då är det grundvatten som kommer ut ur TS backe och inte vatten som fortfarande luktar avlopp. Att det fortfarande luktar avlopp, betyder att vattnet inte infiltreras men strömmar genom håligheter
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Flytta slangen så det går in i stallet.
När han knackar på så skriker du direkt att det inte är du.
 
  • Haha
  • Gilla
henric78 och 28 till
  • Laddar…
Eftersom grannen inte verkar ta emot en dialog så rekommenderar jag att ta kontakt med kommunen på din Ort.
Varje enskild fastighetsägare har ansvar för att avloppet följer hängsle regler!
De kan sedan vidta åtgärder mot den som inte följer reglerna!
Kika vidare på kommunens hemsida där guidas ni vidare.
Lycka till
M


Ansvar och roller
Vilket ansvar har myndigheterna?
Miljönämnden i din kommun är tillstånds- och tillsynsmyndighet för enskilda avlopp. Tjänstemännen på miljökontoret ansvarar för handläggningen av avloppsärenden, och det är dem du ska vända dig till när du ska anlägga eller åtgärda din avloppsanläggning.
Miljökontoret ska inte ge förslag på vilken anläggning du ska ha, deras uppgift är att granska din ansökan och ge råd och vägledning.
Vilket ansvar har du med enskilt avlopp?
Du som äger en fastighet med ett enskilt avlopp räknas som verksamhetsutövare enligt lagen och är därför ansvarig för att söka tillstånd (alternativt anmäla) innan du byg- ger din anläggning, och för att anläggningen sedan byggs enligt beslutet. Du ska också sköta och underhålla din anläggning, samt löpande kontrollera att den fungerar.
Du ansvarar för att anlita någon sakkunnig för att anlägga ditt avlopp. Sakkunnig är den som genom utbildning, yrkeserfarenhet eller på annat sätt fått tillräckliga kun- skaper att anlägga avlopp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
E Eric46 skrev:
Hej, jag upptäckte ikväll att vår granne tillfälligt tömmer sin avloppsbrunn genom en pump och slang som han leder bort bakom sitt stall där han låter det gå ner i marken på sin tomt.
Detta vattnet sprutar sedan upp lite längre ner på vår tomt och fortsätter rinna ner för backen.
När jag gick upp och knackade på och presenterade mig så gapar han mer eller mindre direkt "det är inte jag!!", jag frågade förvirrat vad det är som händer så förklarar han att han pratat med den tidigare ägaren flera gånger om detta tidigare och att det är regnvatten som kommer upp, jag var osäker på min sak eftersom det var vårt första möte och jag var väldigt förvirrad men när jag gått tillbaka till vår tomt så luktar det väldigt tydligt avlopp där vattnet runnit och det bokstavligt talat sprutar upp ur marken.

Vad ska vi göra för att få detta att stoppa? Den tidigare ägaren verkar ju ha försökt tills han tröttnat och flyttat.

PS: Vi är nyinflyttade sedan ett par veckor.

Ta ett vattenprov och skicka in för analys, då kan du få svar på mängden av koliforma bakterier och då vet du om det är avloppsvatten eller inte.
Kostar några hundralappar men det kan va värt det för att ha ett bra underlag att skicka till kommunens miljöenhet.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Anmäl till kommunens miljö- och hälsoskyddsenhet och be att de inspekterar grannens anläggning.
Hans avloppsanäggning är antingen defekt (vilket han måste åtgärda isåfall) eller så tömmer han ibland slambrunnen själv (vilket oftast men inte alltid är förbjudet).
Ring kommunen, be att få vara anonym, och berätta vad du sett och upplevt och att du är bekymrad.
Det är inte osannolikt att din granne begår miljöbrott.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
anmäl till kommunen om det är sluten tank som grannen har. Det är vanligt att man gör så för att spara pengar
 
  • Gilla
Eric46 och 1 till
  • Laddar…
Säger som flertalet andra:kontakta kommunen, där eller hos deras underleverantörer finns proffsen. Dom kan detta praktisk och juridiskt. Och dom måste komma och kontrollera detta efter din "anmälan"
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.