Vad hade ni gjort om er granne med avsikt planterat parkslide i sin trädgård precis mot vår tomtgräns?

Det började tidigare i år när jag såg att han tagit med denna växt hem från någon bekant. Han tycker växten i sig är fin och kommer bli en bra avgränsning mot vårt hus. Är detta ens lagligt?
 
Finns inget olagligt i den växten. Om den sprider sig till dig får du be han hålla efter hos dig.
 
Har du bild? Pratar vi om mindre planta eller en häck på 20m? Stor skillnad på hur fort du bör agera :rolleyes:
 
Precis som när någon planterar ett träd vid tomtgränsen tycker jag man bör kunna hävda att plantan kommer växa och breda ut sig. Jag är osäker på juridiken men du kommer snart ha parkslide på din sida också och det kan inte vara OK.
 
Det är inte olagligt i Sverige tyvärr.
Högst olämpligt ja, vissa kommuner uppmanar att inte plantera och sprida men det saknas lagligt stöd för andra typer av åtgärder.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
V Vindens skrev:
Har du bild? Pratar vi om mindre planta eller en häck på 20m? Stor skillnad på hur fort du bör agera :rolleyes:
Nej men det kan jag ta.
Vi pratar om kanske 15 plantor som han planterat och vill ska växa högt som insynsskydd . Han har fått dom gratis och tyckte växten i sig är fin.

De kommer ju garanterat växa över till min trädgård och når inte fram till honom i att det är en olämplig växt att plantera.
 
wildeside
Prova med att prata med grannen och tala om för honom vad han har planterat och vilka problem det kan medföra för er båda två.
 
M multix skrev:
Precis som när någon planterar ett träd vid tomtgränsen tycker jag man bör kunna hävda att plantan kommer växa och breda ut sig. Jag är osäker på juridiken men du kommer snart ha parkslide på din sida också och det kan inte vara OK.
Jag tycker det känns helt orimligt och som du skriver kommer jag ju snart ha denna växt i hela min trädgård.
 
wildeside wildeside skrev:
Prova med att prata med grannen och tala om för honom vad han har planterat och vilka problem det kan medföra för er båda två.
Har samtalat med honom säkert 20ggr om detta men han står kvar i sin åsikt. Eftersom han fick den gratis och den kan växa högt tycker han det är ett ypperligt val.
 
wildeside
LennartLampa LennartLampa skrev:
Jag tycker det känns helt orimligt och som du skriver kommer jag ju snart ha denna växt i hela min trädgård.
Tyvärr inget som du kan bestämma över.
Vad grannen planterar på sin tomt så länge det inte är olagligt att plantera.
Iof tycker jag att Parkslide ska förbjudas och bekämpas.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
wildeside
LennartLampa LennartLampa skrev:
Har samtalat med honom säkert 20ggr om detta men han står kvar i sin åsikt. Eftersom han fick den gratis och den kan växa högt tycker han det är ett ypperligt val.
Har du provat med att informera honom med diverse utdrag från nätet om växten?
 
Om grannen är läskunnig hade jag länkat till den stora träden här om Parkslide.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Om du har mailadress eller telefonnummer till grannen tycker jag du ska googla fram någon av de brittiska tv-program som beskriver skiten och skicka länken. Visst är de programmen kanske lite överdrivna ibland, men om grannen får se uppgivna engelsmän som har växten in genom husgrunden och genom avloppsrör, kanske du kan få honom på andra tankar.
 
  • Gilla
vitt_prio143 och 1 till
  • Laddar…
V Vindens skrev:
Om grannen är läskunnig hade jag länkat till den stora träden här om Parkslide.
wildeside wildeside skrev:
Har du provat med att informera honom med diverse utdrag från nätet om växten?
Han är fullt medveten om vad växten kan göra. Han som han fick plantorna av har haft stora problem. Men han går inte att resonera med alls utan nu är de där. Han tycker att det hela är överdrivet och att om han klipper de kontinuerligt så är det ingen fara.
 
Lär väl sänka värdet på erat hus om ni ska sälja nån gång så du får väl fråga om han är villig att betala det ni förlorar på det.
Jag hade inte köpt ett hus om grannen har parkslide på tomten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.