Våra grannar har höjt marknivån på sin tomt med ca 1m på en ca 300kvm yta. Det strider uppenbart mot bygglovet. Vi har inget emot att de höjt sin tomt, men det kan eventuellt sänka värdet på vår tomt, då vi nu ligger märkbart lägre än granntomten. Om vi fick välja skulle vi också vilja höja vår marknivå på liknande sätt, men vi har alltid tänkt att vi måste följa bygglovet och har haft många diskussioner med bygglovshandläggaren om hur vi ska göra för att få det exakt rätt.
Vi står inför ett dilemma, om vi anmäler grannen så kanske de behöver göra omför en dyr peng eller böta, vilket troligtvis leder till en dålig relation så länge vi bor kvar. Det vill vi såklart helst undvika.
Å andra sidan, om vi följer bygglovet så får vi helt enkelt mindre yta på tomten som också är en sämre lösning., som också kommer bli dyrare då vi kommer behöva sätta in L-stöd runt hela tomten.
Alla anmälningar loggas och kommuniceras ut till berörda, även om det görs anonymt så är det inte svårt att förstå vem som anmält.
Hur ska vi tänka? Någon som har bra tips eller erfarenheter av liknande?
 
  • Gilla
leifberggren och 1 till
  • Laddar…
Markändringar regleras inte via bygglov.
 
  • Gilla
  • Arg
Masthugg och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Markändringar regleras inte via bygglov.
Korrekt, jag skrev fel. Så vi kan söka nytt marklov istället?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Det är grannens uppgift att hålla sin höjda mark kvar på sin sida gränsen..
 
  • Gilla
EvertL och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Markändringar regleras inte via bygglov.
Marklov inkluderas ofta i bygglov utan att den delen av lovet särskilt kallas för marklov.
 
  • Gilla
H_e_l_e_n_a och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bygg-Ann skrev:
Korrekt, jag skrev fel. Så vi kan söka nytt marklov istället?
Det är nog rätt vanligt att marklov söks efter bygglov p g a att man inte riktigt har tänkt på tomtens planering när man först sökte bygglov för huset. Ser det i mitt grannskap där det byggs. Dessutom är nog många byggnadsnämnder rätt avslappnade när det gäller att tomten får andra höjder och annan utformning än det som är inritat i bygglovet. Det verkar vara så i min kommun i alla fall för ritningarna ser annorlunda ut än hur tomten sen ordnas på tomt efter tomt.
 
Redigerat:
  • Gilla
hilda och 3 till
  • Laddar…
B Bygg-Ann skrev:
Våra grannar har höjt marknivån på sin tomt med ca 1m på en ca 300kvm yta. Det strider uppenbart mot bygglovet. Vi har inget emot att de höjt sin tomt, men det kan eventuellt sänka värdet på vår tomt, då vi nu ligger märkbart lägre än granntomten. Om vi fick välja skulle vi också vilja höja vår marknivå på liknande sätt, men vi har alltid tänkt att vi måste följa bygglovet och har haft många diskussioner med bygglovshandläggaren om hur vi ska göra för att få det exakt rätt.
Vi står inför ett dilemma, om vi anmäler grannen så kanske de behöver göra omför en dyr peng eller böta, vilket troligtvis leder till en dålig relation så länge vi bor kvar. Det vill vi såklart helst undvika.
Å andra sidan, om vi följer bygglovet så får vi helt enkelt mindre yta på tomten som också är en sämre lösning., som också kommer bli dyrare då vi kommer behöva sätta in L-stöd runt hela tomten.
Alla anmälningar loggas och kommuniceras ut till berörda, även om det görs anonymt så är det inte svårt att förstå vem som anmält.
Hur ska vi tänka? Någon som har bra tips eller erfarenheter av liknande?
Du kan ju alltid göra en anonym anmälan. Tex leta rätt på en av alla de temporära epost tjänsterna som finns och skicka ett mail från en av dem
 
  • Gilla
  • Arg
Berndtan och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Markändringar regleras inte via bygglov.
Vid nybygge brukar både markförändringar och byggnaden granskas i ett lov - bygglov.
 
  • Gilla
Mista och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bygg-Ann skrev:
Å andra sidan, om vi följer bygglovet så får vi helt enkelt mindre yta på tomten som också är en sämre lösning., som också kommer bli dyrare då vi kommer behöva sätta in L-stöd runt hela tomten.
Inte ska ni sätta L-stöd på er tomt för att grannen ändrar markhöjden. Det här får ni ta i rak dialog med grannen. Ni accepterar inte att det lägga branta slänter som rasar in på er mark. Sätt ned foten i direkt och rak dialog.

Kommunen och eventuell överträdelse av bygglovet känns sekundärt i sammanhanget. Det finns ju ingen garanti för att kommunen tar ert parti här, de kan t ex bevilja ett marklov i efterhand och sen är saken utagerad från kommunens håll. Men det löser inte ert problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pontus12345 och 33 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är nog rätt vanligt att marklov söks efter bygglov p g a att man inte riktigt har tänkt på tomtens planering när man först sökte bygglov för huset. Ser det i mitt grannskap där det byggs. Dessutom är nog många byggnadsnämnder rätt avslappnade när det gäller att tomten får andra höjder och annan utformning än det som är inritat i bygglovet. Det verkar vara så i min kommun i alla fall.
I min kommun krävs en en markplaneringsritning i ansökan. Där ska bl a höjder vara utsatta på kartunderlaget. Dels för att höjder gentemot grannen ska kunna bedömas (och justeras om det behövs), men även för att byggnadsnämnden ska se om tillgängligheten på tomten uppfylls. Detaljplanen kan även ange vissa max/minhöjder i förhållande till väg mm. Sen kan det förekomma att läge på te x murar ändras under arbetets gång.
 
  • Gilla
Berndtan och 6 till
  • Laddar…
Ni skulle kunna höja er tomt inom den lagliga nivån så ni får en sluttning.
Om nu grannen är orsaken så kan man fråga om de kanske är villiga att hjälpa till
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MetteKson skrev:
I min kommun krävs en en markplaneringsritning i ansökan. Där ska bl a höjder vara utsatta på kartunderlaget. Dels för att höjder gentemot grannen ska kunna bedömas (och justeras om det behövs), men även för att byggnadsnämnden ska se om tillgängligheten på tomten uppfylls. Detaljplanen kan även ange vissa max/minhöjder i förhållande till väg mm. Sen kan det förekomma att läge på te x murar ändras under arbetets gång.
Jag tror det är standard.

Mitt grannskap lämnar i alla fall in sådana ritningar när de söker och får bygglov för det. Men sen ser tomterna annorlunda ut när slutbesked ges så man tycks inte ta det för blodigt efter att bygglov och startbesked har beviljats och inte för att ge slutbesked. Jag har bara noterat att tydligen är det rätt godtyckligt i praktiken vilka delar av ett bygglov som måste följas och man lägger liten vikt vid marklovsdelen. Strikt juridiskt är det ju inte alls oklart: bygglovet ska följas i alla delar.
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
TS, du säger att det är uppenbart att de inte följt bygglovet. Har ni begärt ut grannarnas bygglov och granskat? Om inte, gör det så ni är helt säkra innan ni anmäler/påpekar något. En markhöjning och stödmur kan mycket väl finnas med i bygglovet.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 4 till
  • Laddar…
En höjning med en halvmeter är ju OK. En halvmeter till vid ett senare tillfälle är inte OK, men man kommer oftast undan med det ändå. Bara ett tips...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En höjning med en halvmeter är ju OK. En halvmeter till vid ett senare tillfälle är inte OK, men man kommer oftast undan med det ändå. Bara ett tips...
En halvmeter är ett riktmärke som många kommuner har, ingen bestämmelse i PBL som gäller överallt. I vissa detaljplaner kan en tillåten markhöjd anges till te x 30 cm.
 
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.