Jag börjar fundera på att anmäla våra grannar för trakasserier. Smyger i buskarna på kvällen och tar foton på vårt hus och tomt. De har nu förutom att ha överklagat vårt bygglov om påbyggnad till både Länsstyrelsen och nu miljödomstolen, nu även anmält till kommunen att vi gjort en markändring utan marklov för några år sedan. Flera år innan de flyttade in i huset... De har upptäckt detta. Vi har dock försökt hålla oss inom ramarna för att höja marken 0,6 m som man kan göra utan marklov. Vad är det med grannar som anmäler och överklagar hela tiden? Har de inget bättre för sig? Nu ska vi behöva yttra oss till kommunen varför vi höjt marken utan att ansöka om marklov. Vi kommer eventuellt behöva återställa tomten och betala byggsanktionsavgift.
 
har du inte drivit flera andra trådar om detta?
 
harry73
Om ni inte höjde marken mer än som är tillåten utan marklov, behöver ni inget marklov, och då ska ni skriva i yttrandet att ni höjde med mindre än 0,xm och därför inte ansökte om marklov.

Sen undrar jag varför grannen anmälde er. Finns det en anledning att han inte tycker om den höjning? är den i tomtgräns? Gör det att påbyggnaden blev högre än utan höjningen?

Om man förstår varför grannen överklagar och anmäler blir det enklare att veta för er hur ni ska hantera saken.

Bevisbördan ligger för övrigt hos kommunen, så de ska bevisa att ni behövde marklov.
 
Igår kom anmälningen angående marken så nej, tråden finns inte innan!!!
 
harry73
Rolle85 skrev:
har du inte drivit flera andra trådar om detta?
Kanske bättre om vi förklarar för ts att det är bättre att skapa ett tråd om överklagandet/grannproblematiken och sen uppdatera den med nya överklaganden och anmälningar. Då har vi som försöker hjälpa TS all info samlat i ett tråd. Och undviker vi parallella diskussioner
 
Precis
 
Vet inte riktigt hur Byggahus funkar så sorry om jag skapat flera trådar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.