Det nybyggda huset blev högre än väntat eftersom husbyggarna fyllde på med grus och höjde tomten, detta har retat grannarna vars tomt nu hamnat i skugga.

Du kan läsa artikeln här: Grannar i konflikt efter nybygge på höjd tomt
 
J
Vad säger bygglovet är väl det intressanta i detta, avviker det med en meter från bygglovet eller är det enligt bygglov.
 
  • Gilla
Huddingebo och 4 till
  • Laddar…
Jag förstår att kommunen blir nervös när det är dom som godkänt sockelhöjden.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Vad säger bygglovet är väl det intressanta i detta, avviker det med en meter från bygglovet eller är det enligt bygglov.
Ren spekulation nu men jag uppfattar det som att det avviker från bygglovet. Dock sitter grannarna lite i skiten nu när de har godkänt att huset byggts "ovanligt nära tomtgräns".
 
J
Kashew Kashew skrev:
Ren spekulation nu men jag uppfattar det som att det avviker från bygglovet. Dock sitter grannarna lite i skiten nu när de har godkänt att huset byggts "ovanligt nära tomtgräns".
Även om grannarna godkänt kan de ju inte avvika från lovet hur som helst. Skulle vara intressant med mer information om detta.
 
Jag vet inte om det är något fel på mig, men jag tycker det är skönt med skugga?
Jobbigt med för varmt när man ska göra något, sämre sömn i för varma sovrum osv.
Nä, jag är nöjd med skugga!
 
  • Gilla
Rooten48 och 4 till
  • Laddar…
wildeside
"Grannparet vill att grannarna lyfter upp det nybyggda huset och gräver bort gruset som utgör tomthöjningen."
:surprised::crysmile::thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
J
wildeside wildeside skrev:
"Grannparet vill att grannarna lyfter upp det nybyggda huset och gräver bort gruset som utgör tomthöjningen."
:surprised::crysmile::thinking:
Om man avvikit stort från bygglovet så kan jag förstå att de är missnöjda. Det skrivs en meter och det är mkt.
 
  • Gilla
Paco64 och 2 till
  • Laddar…
Hade varit kul om man visste vart, står inget i lokaltidningen.
 
  • Gilla
LavendelLila och 1 till
  • Laddar…
wildeside
J Jerald Stuartson skrev:
Om man avvikit stort från bygglovet så kan jag förstå att de är missnöjda. Det skrivs en meter och det är mkt.
Ehh 1 meter ja det är väl minst en halv 2 meters tumstock!
Jag kan med förstå att dom är missnöjda, men att lyfta ett hus för att skyffla undan 1 meter grus och ställa ner huset igen är liksom en fantasi ide.
Dom kanske borde reagerat på markhöjningen lite innan huset va byggt.
Att utsikten är borta är inget argument vid bygglovshandläggning däremot så är kanske markhöjningen något som byggnadsnämnden kan titta på men det beror på vad ritningar och beviljat bygglov säger.
Det som garanterat åligger byggherren och/eller fastighetsägaren är att se till att vatten och grus inte rinner ner på grannfastigheten.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det blir väl ett sånt där fall som avskrivs eftersom det är omöjligt att rätta i efterhand. Nu står huset där och då får det vara kvar.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
När jag byggde så räckte det inte med bygglov utan dom krävde också marklov innan jag fick börja.
Om jag förstått det rätt så alla ändringar över 50 cm på tomten kräver det.
 
  • Gilla
Djurmo och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
  • Wow
kattlucka och 3 till
  • Laddar…
Min spekulation är att kommunen har godkänt bygglovet utan att undersöka noggrannare hur sockelhöjden jämförs mot närliggande byggnader.

Sedan har de som bygger huset inte gjort som sig bör att frångå lovet och bygga en vettig sockelhöjd utan istället följt bygglovet till punkt och pricka.

Anledning är då att det tar 14 veckor att få ändra sockelhöjden på ett bygglov för byråkratin på kommunerna är bakvänt och långsamt.
 
  • Gilla
jnon och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bild på markuppfyllningen:

[länk]
Ser riktigt risigt ut, hade passat mycket bättre med ett halvsutteräng på den där tomten eller byggt mur.

Ska luska så kanske man tar en sväng förbi och kollar in det
 
  • Gilla
kattlucka och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.