Hej,

Tänker bygga en ny trapp till ytterdörren. Har tänkt bygga den av massiva granitblock på ca 230kg styck. (Se första bild för design. De synliga blocken på sidan är vanliga "normalblock", tumlade. Andra bilden visar vilka block som är granit).

Jag vet att man normalt sett fyller med bergkross under denna typ av stenblock, men eftersom detta är intil fasad på både vänster och baksida så vill jag inte att det ska skapas ett tryck mot fasaden på något sätt.

Borde man inte därför kunna bygga upp med lecablock undertill, säg i tre "murar". (Tredje bilden).

När jag räknar på detta enl. lecablockens spec så är det klassade för 3Mpa, vilket ska innebära att de klarar 34ton per block ifall hela blocket belastas jämnt. Det tycker jag låter som rätt mycket marginal för en trappa som totalt kommer väga ca. 2ton.

Dock kan jag inte hitta någon någonstans som gjort såhär tidigare. Allt verkar göras med sten under, eller byggas i en sluttning redan.

Är jag helt ute och cyklar med denna design, eller har jag rätt i att detta borde fungera helt utan problem?

Tacksam för svar!
 
  • Illustration av en trappa byggd av massiva granitblock, monterade på lecablock baserade i tre staplade murar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av en trappa byggd med blåmarkerade steg och lecablock som stödstruktur. Designen inkluderar tre lager av lecablock under stegen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell som visar designen för en trappa med svarta granitblock ovanpå ljusa lecablock, arrangerade i tre murar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.