Hej,

Jag har lagt ut ett arbete att lägga plattor vid min entre. ca 26m2. St. Eriks naturplattor i granit. De är 600*400 och 30 tjocka. Har ett par frågor:

Hur tätt skall de ligga? Hantverkaren har lagt dem kant i kant. Hur blir det med fogning?

Ser att många plattor inte ligger i nivå. Nu är de inte klara ännu så jag hoppas att de löser det för annars kommer jag inte acceptera det. Vilken nivå skillnad är acceptabelt?

Några andra tips kring granitplattor? Det är alltså framför entre. Ingen biltrafik utan gå och cykel.

Gärna tips från duktiga hantverkare. Uppskattas mycket!

Tack på förhand!
 
Natursten kommer alltid att skilja i tjocklek och genom att köra med padda med skyddsmatta så kan du få den så jämn som du kan begära.
Om den är sågad så är det fint med fin fog och när du använder insektsovänligt stenmjöl så blir det hur bra som helst!
Kolla bara avrinningen så att du slipper sänkor.
Granit är pampigt men ska användas med förstånd annars bor du i en sarkofag!
 
Den ligger nu kant i kant. Skall den göra det? Det finns ju i praktiken ingen eller extremt lite utrymme för fog? Hur skall man göra?
 
Ja det är den stenen
 
S
krisar det sig och man har inget annat än stenmjöl så kan man ta det.
men helst ska det vara fogsand, finns små stenar i stenmjölet som kan täppa igen, så att man ej får en fylld fog.
 
Som sagt de ligger kant i kant med superliten eller ingen springa. Vet inte vad som skulle gå att foga med? Någon som vet hur denna sten skall läggas?
 
Utan att veta hur din yta ska se ut. Ska du ha en fyrkantig skulle jag satt ut snöre som bekräftar linjen + höjden med fall. För att få till fogarna hade jag använt mig av kilar eller någon typ så att du får ut exakt fog över hela ytan. Nackdelen utan falsade kanter är just fogarna och lägger man ytan kloss i kloss kommer troligtvis kanterna spricka. Glöm att padda ytan, det är gatsten och marksten i mindre format som paddas. Jag har lagt för lite plattor i granit för att säga att så här ska det vara men så hade jag gjort.
 
Det skall vara fyrkantigt. De har måttat ut med snöre etc. Det som oroar mig är att plattforna ligger kant i kant och att det finns typ inget utrymme för fog då de ligger kant i kant. Enligt de som lägger skall man lägga så. Det är det jag är orolig för om det är rätt eller inte då man ju med andra plattor lägger med utrymme för fog. De säger att det är annorlunda med granitplattor. (de har inga falsade kanter som du ju kan se på bilden på länken ovan)
 
Ska höra med en äldre herre på jobbet idag;)
 
P
Kanske inget egentligt svar, men när jag ska lägga uteplats vid huset har jag tänkt att lägga granit utan några fogar. Eftersom det förmodligen blir snyggast. Funkar det inte så får jag väl lägga om dem ett par år senare, men med ordentligt underarbete så tror jag nog det ska fungera.
 
Frågan är om kanterna håller... Vet att vissa sorters sten utan falsade kanter spricker lätt om man lägger det kant i kant. Hurvida granit spricker i kanterna vet jag inte.
 
Har redan kanter som är sönder efter de lade stenen. Inga stora saker men trots allt. Har försökt sopa ned 0-3 mm dekorfog i antracit (stenmjöl). Men vet inte hur mycket som verkligen åker ned i de supersmå fogarna. Några tips gällande få ned stenmjölet? Känns som ett evighetsjobb. Hade varit smutt om det fanns fog som hade ännu mindre sten. 0-1 mm. Alltså typ stenmjöl. Funderat på att ta en sil för att få bort de större 2-3 mm stenarna som ju inte åker ned i fogarna. Men väldigt osäker på om denna "fogning" gör någon nytta i verkligheten.
 
Huntelaar vad sade din äldre herre på jobbet?
 
Jag glömde bort det, har egna jobb att sköta ibland ;) Ska höra med honom imorgon om jag kommer ihåg det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.