Håller på att installera köket och stötter på problem.

I installationsanvisningen för granitskivorna (30mm tjocka) står det att det maximala spannet mellan stödet (dvs stommarna) får vara 60cm.

Mina stommar är 80cm breda.

Är det fritt fram att installera bänkskivan på dessa stommar eller måste jag ordna något "extra" stöd?

Observera att endast stommens sidor kommer i kontakt med bänkskivan,
stommens fram- och baksidan är några cm lägre.
 
För länge sedan gjorde jag en hållfasthetsberäkning på granitskivor och kom fram till att det du beskriver inte ska vara något problem. Förutsätter en hel 60 cm djup skiva utan urtag eller liknande.

Kan möjligen skilja mellan olika granitsorter. Förutsatt att du har vägg bakom är det ju en enkel sak att om du vill vara helt säker skriva upp en spånplatta/bräda eller liknande i väggen genom (eller ovanför) skåpets rygg. Så att granitskivan kan vila på spånplattans/brädans högkant.
 
Intressant...
Köket är komplett köpt från Ballingslöv. Säljaren (Ballingslöv butik) påstår att det inte skall vara några problem att installera granitskivan på 80cm stommar. Samtidigt påstår Ballingslöv (via ett mejl) att jag måste arrangera ett stöd.

Kan någon hjälpa mig på travet, hur arrangerar jag ett sådant stöd?
 
eestere skrev:
Intressant...
Köket är komplett köpt från Ballingslöv. Säljaren (Ballingslöv butik) påstår att det inte skall vara några problem att installera granitskivan på 80cm stommar. Samtidigt påstår Ballingslöv (via ett mejl) att jag måste arrangera ett stöd.
Säger tillverkaren att man måste ha ett stöd skulle inte jag våga chansa. Du kan inte få några tips om stödutformning från din "mailkompis" på Ballingslöv?
 
Kan du inte montera stålprofiler i väggen innan du monterar skåpen? 50-60cm långa.
 
eestere skrev:
Kan någon hjälpa mig på travet, hur arrangerar jag ett sådant stöd?
Så förbaskat tung är inte granitskivan. Det räcker gott med en trälist eller liknande som du skruvar direkt i väggen, som jag försökte beskriva ovan. Det betyder att granitskivan får extra stöd i bakkant men inte i framkant, men så länge granitskivan inte har några urtag (vilket kraftigt försämrar hållfastheten) är det inget problem.
 
Kan nu andas ut... Har fått ett svar:

Understödslister kan butiken skaffa åt dig. Dessa kan monteras retrokativt.

Bifogar en bild från anvisningen jag fick via mejl, ifall andra sitter i samma båt.
 
  • untitled.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.