Första inlägget och alias:et ger en rättvisande bild. Dock är jag inte oäven att fnula på idéer som kanske inte faller inom standardramarna (eller så beror det på just det). Mitt inlägg rör en idé om att sätta granitplattor direkt på fasad, dvs 10 mm frosttålig sådan och inte sågade block med stålkonstruktion. På fnulstadiet som sagt men det rör en tillbyggnad med ca 50 kvm yttervägg.

Mao;
Isoblock
Grovputs
Fäst och fogmassa avsedd för utomhusbruk
10 mm polerad frosttålig granit

Vad kan gå käpprätt åt skogen?

Tjipp!
 
Många sökbegrepp på Google har det blivit men det har också gett lite resultat;
 
Ingen expert men med tanke på vilka problem puts har så kan man ju tänka sig att frostskador och saltsprängning gör att plattorna kan lossna. Räcker med minsta lilla vätska i en fog så kommer den spricka vid frost efter en tid. Samma med saltsprängning där salter kommer in med fukt i fog, sen torkar det upp och saltet kristalliseras och spränger ut.

Å andra sidan så finns det väl många skyskrapor i new york som har marmor på nedre delarna av fasaderna. Och de har ju ett likartat klimat som vi i sverige. Så det borde funka.

Låter som en kanonrolig ide iaf! Har du bild på området och på det du har tänkt sätta sten på? För det måste ju passa ihop med det övriga.
 
Jo det känns som en del kan gå fel men precis som du skriver, det är ju inte någon ny teknik, Nu har de ju lite annat klimat men det måste vara en nästan saltmättad luft, operahuset i Sydney har ju det till och med på taket och det står fortfarande efter 30-40 år :).

Men det jag funderar på är under fyra meter och skall man tro CC Höganäs (den bifogade filen i den tidigare posten) så behöver man in vidta några åtgärder. Just fogarna är jag inte mest orolig för, värre är det med fixen, man vill ju inte att det skall börja regna plattor. Worst case gällande fog kan ju vara att inte fogar eller om man känner ett starkt behov, mjukfoga med ett material som andas. Alla frostsäkra (<0,5% viktprocents absorbtionsförmåga) plattor är ju så pass täta att det kan inte vara sunt att foga med ett tätt material. STO har tydligen en teknik, VentTec. Praktiken luftade skivor men utan att ha kollat upp det så känns det dyrt...

Inga bilder tyvärr. Så pass tidigt i skedet att vi inte ens köpt huset :). Men jag gillar idén mer och mer, tänker mig en ganska stram form så det nästan ser ut som det är ett stort block som trillat ner från himlen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.