Hej,
Vi ska lägga granitgolv i hallen. Vi har redan granitgolv i köket och är mycket nöjda. Hantverkare som lagt golvet sa att granit ska dubbelfästas: ska läggas fix på golvet och på plattan. Nu har vi kontaktat en annan hantverkare och han säger att det behövs inte (dubbelhäftas).
Nu blir jag förvirrad: vad är det som gäller?
Har nån av er erfarenhet och kunskap om det?
 
Jag har lagt granitplattor i mitt kök och det sattes som vanligt klinker, lagom rikligt med fix bara...
 
Jaha, det är så dax att komma med det nu......nä det där tror jag inte på. Den granit jag lagt, har fått samma behandling som eviljava förklarar ovan. Granit är hårt, och suger knappast åt sig av fixet. skiffer och andra porösa material blötar man och strör torr fix/cement på innan man smackar dit plattan.
 
Tack för era svar. Den killer som jag anlitar nu har erfarenhet av att lägga granit och andra stenar. Tilltalar mig hans sätt att se arbete med att lägga sten som konst. Känner mig trygg med sån inställning.
Men det gjorde mig lite förvirrad att det finns olika versioner hur man ska lägga granit plattor. Och alla åsikter kommer från yrkesfolk.
 
Kan tillägga att Hornbach har sålt mycket granit , och där rekomenderar man ett vitt fix, då det förekommit klagomål från kunder, som fått färg skiftningar på det färdiga golvet, p g a att olika fix använts. Kan tänka mig att det kan bli så om man använder ljus granit.
 
margareta7 skrev:
Men det gjorde mig lite förvirrad att det finns olika versioner hur man ska lägga granit plattor. Och alla åsikter kommer från yrkesfolk.
stora plattor brukar man dubbelfesta så åsikter kan ju variera beroende på vilka plattor man snackar om
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.