Hej.

Jag har lagt svart granitgolv i min hall och i köket. 30x30cm. Jag fick för mej att lägga stenen kant i kant utan fog. (tyckte det verkade snyggast). Jag fick till det jävligt bra, men på sina ställen är det minimalisk glipa mellan stenarna som det kommer ner skit i. Man kan få ner ett brytblad ungefär i springan.

Jag undrar om man kan foga det med en mjukfog som är hållbar? Silicon kan väl ge fettfläckar som graniten kan suga åt sej eller?

Jag har hört om S40, men vet inte vad det är egentligen o vem som tillverkar.

Någon som har tips på hur jag kan göra för att få ner lite fog i min minimaliksa springor som håller?
 
Enklaste sättet är väl att låta skiten fylla fogen precis som på gamla skurgolv. Det blir ju skit i fogen ändå hur du än gör.
Klinkerfog är ju bäst för ändamålet, men det låter på dig som om springan att fylla är så smal att klinkerfog blir för grovt. Kakelfog är betydligt finkornigare.''

Mjukfog skulle jag låta bli.
 
Johan Gunverth skrev:
Enklaste sättet är väl att låta skiten fylla fogen precis som på gamla skurgolv. Det blir ju skit i fogen ändå hur du än gör.
Klinkerfog är ju bäst för ändamålet, men det låter på dig som om springan att fylla är så smal att klinkerfog blir för grovt. Kakelfog är betydligt finkornigare.''

Mjukfog skulle jag låta bli.

Jag tror inte ens kakelfog skulle komma imellan ordentligt heller. För det andra finns det ingen "svart" kakel eller klinkerfog, Iaf inte som är svart i den bemärkelsen. Nr 3 "svart" kakelfog kan få kalkfläckar med tiden.

Sen e ju frågan varför du skulle låta bli mjukfog?
 
Anledningen till att låta bli mjukfog är solklar. Den blir snuskig, äcklig och en smutsamlare. Kolla Pci nanofog svart. Den är med största sannolikhet svart nog.
 
Abbedabbe skrev:
Anledningen till att låta bli mjukfog är solklar. Den blir snuskig, äcklig och en smutsamlare. Kolla Pci nanofog svart. Den är med största sannolikhet svart nog.
Men håller det med Pci Nanofug då? Granitstenen har aningens V-faskant när dom ligger imot varandra. Vi snackar på sin höjd 1.5-2mm fogbredd och lika djup. Jag är rädd det inte kommer fästa och sitta kvar. Behövs det praimas? Och isåfall vad för typ av praimer?
 
Behöver inte primas bara det är rent och fritt från fett. Så länge golvet inte rör sig och du låter fogen härda ordentligt borde det fungera. Det värsta som kan hända är att den släpper och då kan du ju bara göra om proceduren. Mjukfog är betydligt mycket mer besvärligt att få bort men givetvis går det också, den är snygg ett år kanske med lite tur.
 
kleppan skrev:
. Vi snackar på sin höjd 1.5-2mm fogbredd och lika djup.
Satte också tätt (1-2 mm). Körde en grafit (nästan svart) fog som man fick jobba ned, men det gick. Tror det var Casco finfog (0-3mm). Mjukfog rekomenderas inte, då får du köra hela golvet konsekvent för att det skall bli snyggt.
 
pbengtsson skrev:
Satte också tätt (1-2 mm). Körde en grafit (nästan svart) fog som man fick jobba ned, men det gick. Tror det var Casco finfog (0-3mm). Mjukfog rekomenderas inte, då får du köra hela golvet konsekvent för att det skall bli snyggt.
Saken är ju den att jag har inget mellanrum på 99% av golvet. Där det är helt tätt mellan plattorna är det kanske 1-1.5mm brett i V-fasen och 1-1,5mm djupt. Helt tätt e det ju inte utan som jag nämde tidagre att det är typ 0,2mm springa där skit sätter sej nu.
Det är ju väldigt lite att foga. Därför måste det vara en fog som fäster otroligt bra och blir stenhård.

Därför undrade jag om det fanns någon typ av mjukfog som härdar och blir hård. Jag har kikat på Casco golvfog S40 som slipas efteråt. Så den känns ju som att den blir hård och att skit har svårt att fastna på ytan. http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Casco Golvfog.pdf

Ingen som känner till casco golvfog s40 o dess egenskaper?
 
Låter trots allt som om det bästa blir att låta skiten sätta sig. Det blir ju en fog av det också i slutändan. En snygg sådan.
 
... Saken är ju den att jag har inget mellanrum på 99% av golvet. Där det är helt tätt mellan plattorna...
Klarar sig plattorna då om golvet rör sig, men det kanske inte är någon skillnad jämfört med en kakelfog?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.