Hejsan. Jag har varit i kontakt med www.bankskivor.se, även besökt deras utställning.
http://img513.imageshack.us/i/19755050.jpg/
långsidan på mitt kök mäter 290cm, kortsidan ca 155cm.
Jag har fått pris: 20500:- på 20mm Nero assoluto
I detta pris ingår mätning montering av ho och häll samt slipning av kanter, leverans etc,, dvs jag behöver inte lyfta ett finger.
Priset känns helt rätt, men jag undrar om någon har beställt från detta företag?
De vill ha 50% av priset innan beställning och resten när allt är klart..
Är det något jag ska tänka på innan jag beslutar mig från att beställa, kan jag försäkra mig mot eventuella tvister om jag inte blir nöjd?

/Marcus
 
Bilden är inte från deras utställning om någon nu skulle tro det :)
 
Är inte 20 mm lite tunt för en granitskiva?
 
Är inte 20 mm lite tunt för en granitskiva?
Det tror jag inte. Lyckas man väl installera den korrekt så borde den väll hålla. Leverantören säger iaf att det inte är några problem. Dock har jag ingen verklig erfarenhet av denna typ av bänkskiva.
 
20 mm är i tunnaste laget för en bänkskiva.
Det finns inte plats för förstärkningar som behövs för att inte skivan skall spricka vid häll eller vask i framtiden. Bänkskåpen är inte stilla utan rör på sig med tiden.

Se också till att skivan behandlas med en permanent impregnering mot fläckar.
Ytan där man ofta jobbar på vill mörkna med tiden utan impregneringen.
Många vill inte kännas vid att det behövs, men det är ett stort plus om skivan är behandlad.
Sök på nätet om "förstärkningar i sten" och "impregnerad sten".
 
Anledningen att jag vill ha granit/sten är för att det ska vara praktiskt och smidigt, då detta är prio 1 kanske det inte då är så smart att ta 20mm. Jag måste helt enkelt göra ytterligare research. Att armera undersidan är inget som garanterar hållbarheten med andra ord..
 
spasm skrev:
Anledningen att jag vill ha granit/sten är för att det ska vara praktiskt och smidigt, då detta är prio 1 kanske det inte då är så smart att ta 20mm. Jag måste helt enkelt göra ytterligare research. Att armera undersidan är inget som garanterar hållbarheten med andra ord..
Kika här http://www.cgksten.se/tillverkning_forstarkning_urtag.html
 
Är det omöjligt att ha 30 mm då? Jag ser på den sidan som Tessok hänvisar till att även om de har armering så har de inte tunnare granit än 30 mm såvitt jag kan se.
 
Det funkar att ha 30 mm.. men eftersom de flesta har det så var jag mer suger på 20 mm.. Jag tycker att 20 mm är elegantare också.
 
J
40 mm är vår och den känns solid
 
Ja, ja - det är dina pengar.
 
Det är väl klart att du ska lyssna på Stenfirman, de har både utblidning och erfarenhet.
Säger de att det inte är problem med 20 mm så är det inte det.
Det man ska tänka på är att man tex fäller ned en häll och har en ugn under så kanske det inte får plats på höjden.

Tänk på i forum med vem och vad ni disskuterar och vad ni råder andra människor att göra och inte göra.

Ren produktinformation är bäst att ta med de som kan, inte med någon som sitter och spekulerar och varken har erfarenhet eller utbildning i frågan.
 
Vita Huset skrev:
Det är väl klart att du ska lyssna på Stenfirman, de har både utblidning och erfarenhet.
Säger de att det inte är problem med 20 mm så är det inte det.
Det man ska tänka på är att man tex fäller ned en häll och har en ugn under så kanske det inte får plats på höjden.

Tänk på i forum med vem och vad ni disskuterar och vad ni råder andra människor att göra och inte göra.

Ren produktinformation är bäst att ta med de som kan, inte med någon som sitter och spekulerar och varken har erfarenhet eller utbildning i frågan.
Det är inga problem om kunden är nöjd även efter några år.
Om produkten inte håller vad man förväntat sig blir man besviken.:(
Särskilt om det kostar en del. Man har all rätt att ställa krav på säljaren att han/hon ger goda råd när det gäller ett såpass stort och viktigt köp. Har väl skivorna kommit på plats är det inte så lätt att byta ut dem igen. Kaklet och bänkskåpen tar ofta ordentligt stryk om det skall bytas.
Att man reagerar är ofta lång erfarenhet av att man blir "lurad" emellanåt.
I fallet med "spasm" köp är det sannolikt inte reklamerbart om man känner att man vill absolut ha en tunn skiva för att det verkar elegantare med 20 mm.
Ofta är det estetiskt tyckande som tillverkar problemen för hantverkaren.
20 mm är inte en lyckad tjocklek för sten. Möjligtsvis för fönsterbänkar och bordsskivor med glasfibermatta pålimmad undertill som förstärkning.
30-40 mm är en perfekt tjocklek rent praktiskt för kök och badrumsbänkar.
Det finns utrymme för ordentliga glasfiberstänger som förstärkningar och tyngden på stenen är hanterbar. Jag har över 40 år i branshen och tillverkat och monterat golv, fasader, gatsten, konstverk, gravårdar, fönsterbänkar,badrumsbänkar,köksbänkar med allt hyss som det har dragit med sig, på gott och ont. Felaktiga val av designers som inte lyssnar på fackmännen hur egenskaperna är hos en viss stensort, utan säljer enbart på vad de känner för materialet. Inte om det är rätt sorts material till syftet de vill uppnå.
 
Säger stenfirman att det funkar så gör det!
Se till att det ingår montering. Ett annat tips är Sileston, cesarstone eller komposit i 20 mm, det är mycket snyggt.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.