Hej,
Vi ska sätta in ett Granab-golv med ventilation i vårat enplanshus. Huset är ett 70-tals hus med platta på mark. Nu funderar vi om vi ska isolera golvet eller inte. Vi har en bekant som är byggare, han hävdar att vi får ett mera golvkallt hus om vi skippar isoleringen. Granab själva säger att vi får ett varmare golv utan än med isolering, tack vare den varma inomhusluften man drar ned under golvet vid ventileringen. Själva har vi mycket svårt att bestämma oss hur vi ska göra. Vi skulle vara mycket tacksamma om någon kan komma med något tips eller tanke om vad som är smartast. :)
 
Vad har ni som redan installerat ventilerat Granab-golv gjort för val? Med eller utan isolering?
 
Upp!
 
Hej,

Jag har också blivit rekommenderad att inte köra med isolering och kommer nog köra utan.
Jag köper resonemanget att relativt varm luft dras ned under golvet och isoleringen hamnar mellan två varma skikt.
Detta gör den överfödig...
Även ur bullerperspektiv skulle det vara ok att köra utan isolering.

Mvh
/Anders
 
Så hur gick det? Blev det med eller utan isolering och hur blev det ur bullerperspektiv?
Jag ska börja riva golvet på juldagen :) Sen lägga in Granab... och jag har inte köpt isolering...

//Jonnie
 
Bump!
Samt undrar jag om det är någon som kan del amed sig av aktuella m2 priser?
 
Någon med färska erfarenheter? Följ gärna upp med hur det gått :)
 
Riggen skrev:
Någon med färska erfarenheter? Följ gärna upp med hur det gått :)
Jag ställde in ett träregelgolv på Nivellskruvar. Efter lite funderande föll varmluftargumentet; det är så lite luft som ska flyttas, att det knappast kan värma utrymmet under golvet till rumstemp. Dessutom kändes det rent av korkat att bygga en trettiofem kvadratmeter stor resonanslåda under mitt vardagsrumsgolv, så jag tog i ordentligt med 75mm isolering :)
 
Lånar tråden!

Någon som installerat granab golv utan isolering ? Eller för den delen med isolering och isf varför?

/Andreas
 
A Andenzz skrev:
Lånar tråden!

Någon som installerat granab golv utan isolering ? Eller för den delen med isolering och isf varför?

/Andreas
I fårt förra hus skippade vi isoleringen, jag upplevde det som att golven blev rätt kalla så om jag skulle göra om det skulle jag def isolera.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
M Masarin skrev:
I fårt förra hus skippade vi isoleringen, jag upplevde det som att golven blev rätt kalla så om jag skulle göra om det skulle jag def isolera.
Är det ventilerat? Trodde golvet skulle bli varmt utan, tack vare den relativt varma rumsluften som dras ner under golvet.
 
A Andenzz skrev:
Är det ventilerat? Trodde golvet skulle bli varmt utan, tack vare den relativt varma rumsluften som dras ner under golvet.
Japp det var ventilerat. Problemet antar jag är att få det helt tätt.
Vi hade platta på mark och trotts silikon mellan platta och syll så tror jag det blev drag.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
M Masarin skrev:
Japp det var ventilerat. Problemet antar jag är att få det helt tätt.
Vi hade platta på mark och trotts silikon mellan platta och syll så tror jag det blev drag.
Ajdå!

Men ventilationen fungera som den skulle? Dvs ni hade gjort ett funktionstest?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.