Ser att det är fler än jag som har svårt att skilja dessa åt och jag blir bara mer fundersam ju fler trådar jag kikar på. Så vad tror ni? Rev ut en ful parkett och är sugen på att återställa detta istället för att lägga nytt trägolv. Dock måste vissa brädor bytas ut och vore fint att inte lappa med fel sort.

Lägenhet från 1907 om nu det kan ge någon ledtråd om vad som var på modet.

Tacksam för tips.
 
  • Slitet trägolv med rester av vit färg, troligen historiskt, behöver restaurering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet trägolv med synliga brädor och slitage, parkettborttagning, med kvarvarande spackel och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet trägolv i äldre stil med tydliga ådringar och rester av färgfläckar, behov av renovering och utbyte av enstaka brädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt trägolv med synliga slitage och repor, potentiellt från 1900-talets början.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
min bästa gissning är att det är ett furugolv tycker mig kunna skönja lite kärna och ytved. Men som alltid med gamla brädor går det inte att säga till 100% vad det är.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Om du får lös någon bit kan du putsa med sandpapper i ändträet, kolla med förstoringsglas om du ser vita prickar i den mörka delen av årsringen, isåfall är det tall.
 
Min erfarenhet är att gran har mer runda kvistar, och furu har ovalare kvistar. Furu har ofta svartkvist, dvs kvist som släpper/lossnar från plankan.

Min gissning är gran utifrån de bilder jag ser, Men jag gissar :)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det vanligaste för gamla undergolv är gran av lite lägre kvalitet. Dina brädor ser bättre ut, så tanken kanske är att det skulle vara ett synligt golv från början och då är det kanske mer troligt att det är furu?
Jag tycker inte det ser ut som gran.
 
även furu har runda kvistar beror helt på vart på stocken plankan är tagen.
Detta problem är vanligt och jag ser det dagligen.

Enklaste sättet (och nästan det enda förutom att skicka iväg prov till SKL för artbestämning)
Furu har kärna och ytved, gran är jämn i färgen. Men om det bara är kärna eller ytved så kan man missta sig att det är gran. Så det finns inget enkelt sätt egentligen

Min gissning är kvalificerad efter att ha sett tusentals bilder på gamla golv.
 
När det gäller vanligaste undergolvet skiljer sig stort mellan de olika regionerna i Sverige.
I Stockholm är 95% av undergolven utav furu i hus byggda efter 1890 (där finns även blandade eftersom det skulle vara ett undergolv så spelade det ingen roll vad det var bara det var billigt)
Däremot skulle det kunna vara det motsatta förhållandet på västkusten-Skåne enligt min erfarenhet
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Fast jag vill ändå hävda att man kan titta efter vita prickar,(hartskanaler) i de mörka årsringarna istället för att skicka plankan till SKL...

/ Föredetta Dendrologistudent :)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
D Dennis K skrev:
Fast jag vill ändå hävda att man kan titta efter vita prickar,(hartskanaler) i de mörka årsringarna istället för att skicka plankan till SKL...

/ Föredetta Dendrologistudent :)
D Dennis K skrev:
Fast jag vill ändå hävda att man kan titta efter vita prickar,(hartskanaler) i de mörka årsringarna istället för att skicka plankan till SKL...

/ Föredetta Dendrologistudent :)
Det låter som ett bra förslag
 
Vilket snyggt golv! Lite avundsjuk blir man. Jag är 90% säker på att det är gran, ser att färgen är jämn, kvistarna är mörka och inga mörka fält i mitten.
 
I helgen ”bestämde” vi oss för att det var furu och hopps att det valet håller hela vägen. :thinking: Vi får se om det blir succé eller ej när det är slipat och behandlat.
Tack för alla tips. (y)
 
  • Obehandlad furugolv jämfört med ett äldre, slitna brunmålat trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en furuplanka som ej är slipad eller behandlad, belyst i ett inomhusrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lappat och klart.
 
  • Nylagat trägolv med synliga lagningar och vitmålad sockel i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat trägolv med ljus lasyr i ett solbelyst rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat trägolv med nya och gamla plankor som visar en reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat trägolv med nylagade plankor i en solbelyst rum med verktyg och en stol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj och 7 till
  • Laddar…
Jag var väldigt säker på gran men hade fel ser jag nu när det är slipat. Men jäklar vilket sjukt snyggt golv!
 
  • Gilla
Tore Skogman och 1 till
  • Laddar…
supersnyggt och skönt att det gick bra för er.
 
  • Gilla
Tore Skogman
  • Laddar…
Tore Skogman Tore Skogman skrev:
Lappat och klart.
Men så snyggt 🤩
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.