Sitter och ska beställa köksfläkt och hittat följande på trett.se för 7990kr

http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/flaktar-designkapor/gram-efs9tgx

Har försökt att hitta någon information om denna fläkt men inte hittat någonting....Priset verkat ok och ljudnivån på låga 52dB men dom anger inte om det är vid full fläkthastighet eller kanske tom lägsta..???

Då jag tänker beställa via nätet så har jag ju aldrig sett fläkten "live" och dom vitvarubutiker som jag varit hos har inte den hemma. Har hört att Gram nu tillverkas i polen, vet ej om detta stämmer men rädslan finns att finishen är sådär och fläkten är ju en väldigt viktig del utav köket, vill inte gå och reta sig på den när man omsorgsfullt valt allt annat i köket.

Vad göra? Köpa grisen i säcken eller ta ett mer kännt märke tex thermex?

Sen är jag lite fundersam kring bredden, min spishäll kommer vara 79cm bred, är denna 90-fläkt inte tillräcklig då, plattorna på hällen (husqvarna 8504fx) sitter ganska brett på dom främre zonerna, kanske risk att man får köra på högsta fläkthastighet nästan alltid för att inte få oset ut i köket, vad tror ni som har erfarenhet från detta?

Är det kvalitet på denna fläkt? Om det är någon som har denna fläkt monterad eller kanske en liknande från GRAM skulle det vara ovärderlig information om ni kunde berätta om ni är nöjda med produkten.

Mvh

Daniel
 
Vad har du för storlek på köket? För optimalt luftombyte ska du byta ut luften 10-15 ggr i timmen i köket för att inte få stekoset till resten av huset. Gramfläketns dB är på lägsta då 52dB(A) är väldigt lågt. Kvalitén på fläkten är densamme som på thermex då thermexfläktarna är även dom tillverkade i italien. Majoriteten av fläktar som folk köper (speciellt vertical-serier) är just tillvernade av italienska futurum och är samma kvalité som e-lux, thermex, gorenje samt vissa miele. Att vara orolig för Gram är dumt.

Tillbaka till luftflödet... Räkna med ca 15m3 i svinn för varje meter rör du har i storlek 155-160mm och räkna med ca 25-30m3 i svinn för varje 90'-böj, har du en rejält öppen planlösning så kan svaret vara extern motor och då får du en lägre ljudnivå.

// Daniel (säljer vitvaror) =)
 
Hej!

Jag skall byta köksfläkt i mitt nybyggda kök. Vi har nu en futurumkåpa. Den ahr ingen egen motor utan bara ett spjäll och en treläges knapp för att styra fläkten på taket. Denna fläkt driver också ventilationen i övriga huset. I vanliga fall är spjället i köksfläkten stängt (bara ett litet hål i spjället för ventilation) och motorn på taket går på lågfart. När vi lagar mat drar vi upp till läge tre (högfart) och öppnar spjället. Detta fungerar helt ok.

Den nya fläktkåpan köper vi antagligen från Electrolux eller Gram (typ EFS 90-00 TED RF). Den kommer sakna egen fläkt den med. Men har dessa nya kåpor ett spjäll som vår gamla har? Man vill ju kunna ha ett bra undertryck i ventilationen när man inte lagar mat! Kan den nya kåpan ha fler än tre fartlägen? Finns det risk att bränna motorn på taket om man t.ex. sätter på läge 4 eller 5 nere på kåpan?

Tacksam för svar på detta. Kommer anlita fackman för installation, men vi vill själva köpa (välja) själva kåpan.
 
Hemmakatten
Enligt Grams hemsida, http://www.gram.se/Default.aspx?ID=45756 , så har flkten ett utsug vid maxläge på 900m3/h vilket är väldigt mycket. Vår fläkt har 750m3/h vid intensivläge, det räcker för att suga ut vad som helst för lukt på kort tid. Många fläktar som säljs idag har ynka 350-500m3 som max.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.