Hej
Enligt LK gäller inte garantin om man använder grålumppapp som stegdämpare vid vattenburen golvvärme. Andra tillverkare som Wirsbo anger att golvtillverkarens rekomendationer gäller vid samma installations princip. Kan någon komma på varför LK inte vill att man skall använda grålumppapp?
 
Näe....?
Ring och fråga...!
 
Jag har varit i kontakt med en LK-konsult, och fått svaret att han inte visste :-/
Så det får nog bli papp ändå, eftersom det släpper igenom värmen bättre.
 
Kan kanske vara så att pappet innehåller någon typ av lim/lösningsmedel som verkar negativt på plasten? ???
 
Plumber skrev:
Kan kanske vara så att pappet innehåller någon typ av lim/lösningsmedel som verkar negativt på plasten? ???
Det är ju samma plast, i princip, i alla tillverkares rör så det håller ju inte.... ::)

Jag tror att man helt enkelt är lat.

Ta Wirsbo som ett annat exempel: Man vet mycket väl att glespanel + dubbelgolvgips uppfyller BKRs normer för böjstyvhet under vissa förhållanden men man har endast med en lösning som säger glespanel+spånskiva+dubbelgolvgips i sina förläggningsanvisningar. Man är LAT. Det är jobbigt att dokumentera och testa alla varianter som man kan tänka sig och situationen blir i längden ohållbar om man inte håller fast vid det man själv testat och rekommenderar. Jag tror detsamma gäller för LK och pappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.