Hej! Jag undrar om jag gjorde något fel när jag grävde och lade rör från en åker till dränering. Lite om vad som har hänt: Vid denna åkern (se bild) så brukar där stå en liten damm (som INTE skulle vara där) varje vinter eftersom det är något fel med markdräneringen. När jag så att där stod vatten och växterna började drunkna så fick jag nog av det så jag grävde en kanal från en meter ut i åkern och bort till en dränering. Efter några veckor lade jag ner rör så att man inte skulle snubbla i rännan. Varje gång det snön smälte eller när det regnade så kunde man tydligt se ett htort flöde med vatten och den lilla dammen krympte rätt så snabbt. Problemet är att där jag har grävt ner det är det allmän mark och jag grävde ut lite i åkern, så var det tillåtet? Jag frågade ej någon om lov, dock skadades inte några växter i åkern. Nej, det är inte permanent, rören är bara nedgrävda 15 cm ner i marken. Det är ca 6-8 meter mellan inlopp och utlopp. Jag gjorde detta projektet för ett år sedan.

Åkern+Inlopp, gräset ska vara allmän mark:
Vy över en åker vid skymningen med potentiell dräneringsproblem, inga synliga rör eller grävning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utlopp till dränering:
Öppen grävd kanal i gräsmark bredvid grusväg med stenar och vegetation, avsedd för dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ps: Kanske det går och göra en ränna ut i åkern igen, om det nu går, om man inte skadar växterna och flyttar de som är i stor risk att dö.
 
Du har alltså grävt ett dike ut från en åker, tror ingen kommer bli arg på dig för detta. Blir mest nyfiken på varför?
 
T topmount skrev:
Du har alltså grävt ett dike ut från en åker, tror ingen kommer bli arg på dig för detta. Blir mest nyfiken på varför?
Eftersom ända sen jag var liten har jag alltid tyckt det var kul med bäckar/brunnar/dränering, och när jag så möjligheten där så gav jag mig in. Tur vad bor jag bara 100m bort.
 
Man bör väl alltid fråga markägaren innan man sätter spaden i marken...
Kan väl irritera lite vid nästa plöjning om nån grävt ned rör så grunt i åkern.

/ATW
 
Röret slutar 1,5-2m från åkern, sedan var det bara ett grunt litet dike. Skulle inte tänka tanken att gräva ned rör i åkern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.