Jag har läst igenom många trådar men inte hittat någon diskussion om hur länge ni behövt vänta på att vattnet blivit klart efter att ni grävt en djupare eller ny brunn.

Två dygn efter att brunnen blev klar är vattnet grått med silvriga partiklar. Grävaren sa att det kan ta några dagar, kanske över en vecka innan de silvriga partiklarna försvinner och att jag inte ska pumpa upp vattnet så länge det är grått för det förstör packningarna i pumpen. Stämmer det? Eller borde jag omsätta vattnet långsamt för att bli av med det silvriga snabbare? Det var bra fart på vattenådran när de grävde och det har varit bra vatten förut.

Tacksam för all input!
 
Jag hade pumpat med lös dränkpump tills vattnet blivit klarare. Försökt bli av med de finaste partiklarna.
Grävde en brunn i höstas, där hade vi lite lera som färgade vattnet grått. Men det klarnade snabbt när vi slutat pumpa stora volymer vatten.
 
  • Gilla
Trumslagarpojk och 1 till
  • Laddar…
Det finns billiga pumpar, för några få hundralappar på både Biltema och Jula. Dessa är gjorda för smutsigt vatten. Köp en sådan och spola ur vattnet ur brunnen, ett par gånger. Nu är det inte säkert att det går, om tillrinningen är mycket god. Men låt det sedan stå en till två dagar. Troligtvis är det rent då, men försök ändå tömma brunnen en gång till sedan. Någon dag senare kan du nog starta din vanliga pump. Om vattnet är klart naturligtvis.
 
  • Gilla
Trumslagarpojk och 1 till
  • Laddar…
Tack för tips. När de grävt klart brunnen så pumpade de brunnen tom ett par gånger men det kom brunt vatten direkt och det gick inte att tömma brunnen helt för det rann tillbaka vatten så snabbt. Men ni skulle alltså pumpat den igen men smutsvattenpump lite långsamt för o skynda på processen?
 
Är det en ny brunn eller fördjupad så har nya ådror öppnat sig, det är mycket skräp lera/sand och annat i dom. Det kan flera dagar att få till ett klart vatten, innan ådorna är renspolade och har öppnat sig mera. Så ha tålamod och pumpa ur brunnen kanske 2 ggr om dygnat. Det kommer att ge resultat. Det som pumpas ur ska bort nästan 10 meter från brunnen.
 
  • Gilla
Trumslagarpojk och 2 till
  • Laddar…
Ah tack. Jag pumpade ur en gång nu med grannens pump och det verkar vara lite klarare det som kom sist även om det fortfarande är grått. Nu ska jag åka iväg en vecka så jag låter det stå och hoppas det är klart när jag kommer hem. Annars får jag fortsätta att pumpa ett par gånger om dygnet tills det blir bättre tänker jag.
 

Bästa svaret

När det inte pumpas ur så kommer nivån att stanna där nivån på grundvattnet är. Och då kommer även all skit att sjunka till botten, så det är kristallklart, tills du pumpar nästa gång.
 
Ja det kanske är bäst att bara låta det stå. Kommer vara nervöst när jag kommer hem om en vecka o kollar...
 
Du kan pumpa några ggr till bara tills du åker , är bara bra.
 
Nu har det stått en vecka men är fortfarande lite grått. Det syns inga partiklar som glimmar men ställer man ett glas bredvid ett annat med bra vatten så ser man att mitt vatten är lite dimmigt. När jag tittar ner i brunnen så är det grått. Jag pumpade upp vatten i en barnpool för en vecka sen och i den har smutsen lagt sig på botten och det ser klart ut. Är det betongringarna som fäller eller varför är brunnen grå fortfarande?

Ska jag bara vänta eller ska jag börja pumpa ur vattnet med en smutsvattenpump tills det kommer klart vatten?
 
B
Jag tror det löser sig med tiden. Vill minnas att det tog ett par veckor innan det var helt klart vatten när vi böt pump i vår brunn som exempel, trots att vi pumpade ut kanske 5m3 ur brunnen innan vi anslöt pumpen till huset igen.

Jag hade nog använt vattnet som vanligt (kanske inte druckit det) ett par veckor till innan man gör nån mer åtgärd. Kanske är fel lösning här, vi har ju djupborrad brunn.
 
Pratade med grävaren nu, troligtvis är det cementringarna som släpper lite. Ska pumpa ut halva brunnen några gånger och hoppas det klarnar.
 
Slutrapport. Nu har jag pumpat ur vattnet halvvägs och låtit det rinna upp, och upprepat det fyra fem gånger och nu verkar det vara klart. För andra som läser så är det viktigt att veta att brunnen är grävd djupare på samma plats som den var tidigare. Så det är väntat att det ska vara bra vatten, I alla fall av samma kvalitet som tidigare. Tack för all input!
 
  • Gilla
Mseli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.