Hejsan!

Vi sitter och söker på för och nackdelar med att gräva eller borra brunn.. fördelen med att gräva ser vi som att det är billigare samt troligtvis medför bättre vatten kvalité. Tips och tankar kring detta?
 
CarolineD CarolineD skrev:
Hejsan!

Vi sitter och söker på för och nackdelar med att gräva eller borra brunn.. fördelen med att gräva ser vi som att det är billigare samt troligtvis medför bättre vatten kvalité. Tips och tankar kring detta?
Ur en grävd brunn kan man hämta vatten utan el.
 
  • Gilla
ujh och 1 till
  • Laddar…
B
B BSOD skrev:
I trakterna där jag bor är grundvattnet ibland så lågt att de med grävd brunn blir utan vatten. Jag hade nog borrat.

Även en djupvorrad brunn kan man få upp vatten ur, utan el, t.ex. Med en sådan här
[länk]
B BSOD skrev:
I trakterna där jag bor är grundvattnet ibland så lågt att de med grävd brunn blir utan vatten. Jag hade nog borrat.

Även en djupvorrad brunn kan man få upp vatten ur, utan el, t.ex. Med en sådan här
[länk]
En borrhållsbrunn brukar vara åtskilliga tiotal meter djup så det finns vatten i hålet över pumpen. Det är inte säkert att tillflödet är lika stort som pumpkapaciteten. En handpump till något tiotal meter förefaller orealistiskt. Med handpump får man alltid pumpa för både handpump och elpump får väl inte plats i borrhålet. Med elpump behöver man även en hydrofor med automatik, gärna med stopp och återställning vid tomt pumphål.
 
Redigerat:
Jag har en grävs brunn på typ 6 meter.
Den har aldrig någonsin sinat eller ens haft lågt vattenstånd.
Bäst är väl att fråga dom som bor i området/expertisen om vad dom har för erfarenhet om vattennivåer.
 
Beror helt på var och förutsättningar för att de ska finnas vatten.
Vi gav upp i fritidshuset med grävd brunn och idag borrad, samt utifrån våra förutsättningar.
 
Vi håller på att bygga nytt (på landsbygden) och valde att gräva vår brunn. Vi pratade med de närmsta grannarna som alla hade antingen stensatt eller betongringar. Ingen brunn hade sinat, inte ens sommaren 2018. Alla grannar hade god vattenkvalitet utan filter också. Vi gjorde också en provgrop sent i augusti och hittade vatten vid ca. 3 meters djup.

Innan vi skulle gräva kom vår granne förbi med slagruta för hitta en ådra till oss. Om detta är skrock eller skröna har jag ingen åsikt om. Jag provade men märkte ingenting. Vi valde iallafall en plats han pekade ut och när vi grävde fanns där gott om vatten. Vi träffade nog på berg när vi grävde och kom bara ner 5 meter. Vi la grov makadam i botten och sedan ställde betongringar på varandra. När grävaren var klar va det redan fullt med vatten i brunnen.

Vi har ännu inte använt brunnen då huset inte är klart, men vid ett fåtal tillfällen så vi länspumpat den tom och vattnet har kommit tillbaka efter ett par timmar. Man har sett att det porlar in i botten.

Där vi bor idag sinade brunnen. Sedan dess har det varit problem med jämna mellanrum. Vi har borrad brunn nu och vi får upp mycket järn i vattnet. Trots filter, service och extra filter är det problem. Tvättmaskinen och alla andra maskiner kopplade till vatten har dragit in järn och blivit mer eller mindre förstörda… All vittvätt har fått bruna järnfläckar som inte vill gå bort… och mycket mer har hänt under de senaste 5 åren.

Den grävda brunnen kosta ungefär 25,000 kr + pumpanläggning. Den borrade kostar närmre 100,000 exklusive alla service, problemlösning och extra filter, filtermassa osv.
Från mitt perspektiv vinner den grävda brunnen om förutsättningarna finns!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.