Tänkte se om någon har något tips åt oss?

Det är som så att vi ska få fiber till vår by och även vi ska dra in det.
Bolaget har nu grävt på vår tomt för att dra ledningen till vår och våra närmsta grannars anslutningspunkt.
Detta har de gjort utan att teckna något markupplåtelseavtal med oss!!
Vi var bortresta och när vi kom hem så har de alltså grävt på vår tomt och dessutom kört fram och tillbaka med traktor 4-5 meter !?! in på vår gräsmatta...
De har dessutom kört rakt över (alltså längsmed) den fiberkabel vi själva dragit fram till anslutningspunkten.

Vi hade fått uppfattningen att de skulle gräva längre ut (inte på vår tomt) men så var tydligen inte fallet.
Jag tar kort på massakern och tar med mig fastighetskartan och åker på deras kontor. Där får jag svaret att det är nog inte vår tomt... (????)
Detta har jag tidigare dubbelkollat med både Lantmäteriet och kommunen så det vet jag att det är...

De har nu insett sitt misstag (att det var vår tomt) och vill att vi ska skriva på markuppåtelseavtal i efterhand. Har inte sett avtalet ännu.

Vad ska vi tänka på?
Kan vår kabel ha skadats av att de kört över den?

Vet att de andra som upplåtit mark inte fått någon eller ytterst lite ersättning.
Där de grävt kommer varken vi eller någon annan att bygga eller plantera något.

Är inte ute efter ngn jättesumma, men kan vi kräva att eftersom de gjort allt i fel ordning och inte haft koll, att de tex står för en del av vår avgift (ca 25000:) ?

Tacksam för snabbt svar! :)
 
Det är nog som sagt inte fråga om några större summor, kanske någon tusenlapp. Och visar det sig att din fiber inte fungerar så blir de ju skyldiga att åtgärda. Jag antar att det du har gräv ned bara är är slangen som de senare skall blåsa in fibern i?

De är även skyldiga att återställa tomten, dvs. fylla igen hjulspår osv.
 
  • Gilla
Lillja
  • Laddar…
Är det fibern till ditt hus de grävt eller stomnätet som matar andra hus som nu går över er tomt? Är det bara kanalisationen som är framme så är det enkelt att gräva om och skarva i med ny slang. Är fibern framme blir det svårare

Att fundera på är ju om kabeln på något sätt begränsar er användning av tomten, isåfall skulle jag kräva att de flyttar kabeln.

Har ni lagt ner fiberkabel eller duct som det senare ska blåsas fiber i? Är det fiber bör de kolla så att den fortfarande fungerar utan dämpning. Är det duct så får de friskriva er från stopp vid blåsningen.
 
  • Gilla
Lillja
  • Laddar…
Tack för svar!

Den kabel vi lagt själva är alltså vår kabel som går från huset ut till anslutningspunkten för oss & de närmsta grannarna. Anslutningspunkten ligger precis utanför vår tomtgräns.
Den kabel företaget nu grävt för är fibern genom byn fram till bl.a. vår anslutningspunkt. & den har de grävt för genom vår tomt nu då... Istället för ngn meter längre ut (kommunens mark) där vi fått att den ska gå. Men de "trodde" ju alltså inte att det var vår tomt.
Duct vet jag inte vad det är? :) Inte så insatt i allt då jag inte trodde jag skulle behöva vara det. :/
 
I den situationen hade jag krävt att de skulle flytta ut den på kommunens mark där den var tänkt att vara.

Du neka dem avtal och låta dem driva frågan om LM ger en tvingande ledningsrätt. Är det redan ordnat så att de har en ledningsrätt några meter vid sidan av verkar det konstigt att de skulle få en till bara för att deras personal inte kan läsa kartan.

Du har rätt till återställning av marken. Och vill du driva det hårt kan du gå till kronofogden och be dem att ordna bort kabeln med tvång.

Men när de får klart för sig att du inte tar deras billighetslösning så kommer de nog inse att de faktiskt gör bäst i att flytta den. Eller om du hellre vill använda det för att förhandla ersättning då...

https://www.byggahus.se/forum/juridik/278561-natagaren-gravde-ner-kabel-pa-fel-fastighet.html
 
  • Gilla
Lillja
  • Laddar…
Lillja skrev:
Tack för svar!

Den kabel vi lagt själva är alltså vår kabel som går från huset ut till anslutningspunkten för oss & de närmsta grannarna. Anslutningspunkten ligger precis utanför vår tomtgräns.
Den kabel företaget nu grävt för är fibern genom byn fram till bl.a. vår anslutningspunkt. & den har de grävt för genom vår tomt nu då... Istället för ngn meter längre ut (kommunens mark) där vi fått att den ska gå. Men de "trodde" ju alltså inte att det var vår tomt.
Duct vet jag inte vad det är? :) Inte så insatt i allt då jag inte trodde jag skulle behöva vara det. :/
Det är ju katastrof att de grävt på er mark!
Att i all framtid hålla reparerbarhet på kabeln innebär ett elakt avtal som inskränker era rättigheter till er egen mark.
Jag hade krävt skadestånd samt att de flyttar kabeln till tomtgräns!

vanligt att de gör så här o erbjuder reducerad egenavgift...sedan lurar de dig skriva på ett avtal som i praktiken ger dom fri dispositionsrätt till din mark där kabeln är dragen...jag hade aldrig godkänt detta om jag var dig
 
Redigerat:
  • Gilla
Lillja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.