Har nu grävt upp samtliga gångar som vi tänkt oss för tillfället. I en blandad jord runt huset som både är hård lerjord, på sina håll följsammare med sand och på andra håll mkt sten och grus uppblandat hat det blivit väldigt ojämnt lager i våra "rännor". Dvs jag har inre lyckats gräva så att jorden är platt utan lite olika djup och på sina håll svårt att få till skarpa kanter.
Har tänkt att vi ska jämna till så gott det går med kratta och spade för kanterna. Men kommer nog inte lyckas helt. Hur viktigt är det att underlaget innan markduk och makadam är jämnt?

Obs, bilden visar inte helt hur det ser ut nu. Den här kaosbilden togs när vi insåg att vi hade grävt av söktråden till fibern... :surprised: Har jämnat till kanter lite, men visar ändå på svårigheten att få det rakt och platt med grävmaskinen .
 
Någon?
 
S
C Caroline f skrev:
Någon?
Som man frågar får man svar.

Vad är det ni ska göra? Smala grusgångar?
Ska du göra det så grunda med markduk och 0-16 och padda. Sen lägg ut 5 cm grus/makadam. Men ni behöver någon slags kant mellan gruset och gräsmattan. Annars kommer gruset rinna ut i gräset och gräset växa in i gruset.
 
  • Gilla
Caroline f
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Som man frågar får man svar.

Vad är det ni ska göra? Smala grusgångar?
Ska du göra det så grunda med markduk och 0-16 och padda. Sen lägg ut 5 cm grus/makadam. Men ni behöver någon slags kant mellan gruset och gräsmattan. Annars kommer gruset rinna ut i gräset och gräset växa in i gruset.
Haha. Ja så är det nog. Tyckte iofs jag var ganska tydlig. Har koll på markduk, makadam osv... frågan gäller: är det viktigt att jordlagret UNDER markduken är jämnt? Hur jämnt? Bäst sättet att göra det isf?

Följdfråga: cortenplåt som gång-/rabattkant. Bu eller bä? Makadam före cortenplåten eller efter (går det att få ner då?).
 
S
Men du har väl inte bara tänkt använda makadam? Det är jobbigt att gå i tjocktlager.
Botten behöver inte vara jämn.

Du sätter kanten först.
 
S sinuslinus skrev:
Men du har väl inte bara tänkt använda makadam? Det är jobbigt att gå i tjocktlager.
Botten behöver inte vara jämn.

Du sätter kanten först.
Nej jag lägger såklart singel/naturgrus överst.
Jag har som sagt koll på allt efter. Nu undrar jag mer hur jämnt jordlagret måste vara innan allt annat. Behöver det inte vara jämnt alls?! Verkar som att du inte har svar på det? ;)
 
S
Om man tittar på din bild så borde det räcka med att jämna till med kratta eller raka. Bäst är att padda också.
 
  • Gilla
Caroline f
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Om man tittar på din bild så borde det räcka med att jämna till med kratta eller raka. Bäst är att padda också.
Got it! Vi paddar makadamen men vetefasiken om vi orkar det med jorden också. Är så förbannat mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.