Hej, hoppas någon kan ge mig klarhet i vad jag hittat. Nederst i bild ser man vad jag misstänker är en tomtmarkering. Men det övre rostiga undrar jag om någon vet vad det kan vara? Enligt kartor bör det inte vara något relaterat till VA/EL men man vet ju aldrig. Röret sitter lite löst. Har ej försökt dra upp eller snurra på det då jag är rädd att fördärva något.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemgjord cykel? ;)
 
Det ser ut som om det skulle kunna vara en hemmagjord avstängningsnyckel för tex inkommande vatten. Men det är ju märkligt om det inte ska gå några ledningar där....
 
Både avlopp och inkommande vatten till längan (det är radhus) sitter på min gavel men gräver gör jag på framsidan. Det enda som går i närheten är en el-ledning och eventuellt dagvattenledning från stuprören (finns ej med på några kartor). Behöver inte gräva så mycket djupare egentligen men man blir ju fundersam på vad det kan vara.

Har även fyndat skärvor av vad jag tror är ett orange avloppsrör i plast, förhoppningsvis är det bara byggskräp och inget rör som faktiskt är trasigt.


Cykelteorin var rolig men kan nog avfärdas :)
 
Hittar man något sådant gräver man förstås fram det! Återkom med fler bilder.
 
  • Gilla
MagicFingers och 3 till
  • Laddar…
Jag är alldeles för nyfiken för att kunna sluta gräva i ett sådant läge! Så följ nu MathiasS goda råd! :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Du kan få låna min spade om det är det som är problemet. Jag tror att vi är många som vill veta vad det är.
Men å andra sidan så kanske det är bättre att låta bli att gräva, då kommer det ju en massa byggahusfolk och gräver åt dig. Se till att ha lämplig dryck hemma att bjuda på bara. ;):D
 
Det är en spränggranat90 GRÄV INTE!


Jag skoja bara, gräv!!
 
  • Gilla
obba
  • Laddar…
Kan det inte vara en vattenspridare från järnåldern?

Farligt att hitta fornlämningar på tomten.
Det kan bli rätt dyrt med alla arkeologer som DU får betala :rolleyes:
 
Gräääääv!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tyvärr måste jag göra alla besvikna! Det var ingen granat eller dylikt, när jag provade att dra prylen rakt upp visade det sig att den bara satt några cm till och kunde dras upp utan besvär. Det var helt enkelt bara... Metallskrot av något slag!
 
Vilket antiklimax. :x
Men tack för att du inte lät oss fortleva i ovisshet!
 
Då får du faktiskt fortsätta gräva tills du hittar något mer intressant att visa upp här på forat! ;) ( enligt devisen har man väl utlovat något intressant så...)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.