Hej! Har ett nyinköpt hus. Undrar lite hur det fungerar med grävd brunn och skötsel, vad man behöver tänka på så att säga.

Har provat med ph-stickor idag och det visar på fem. Som jag förstår det måste jag tillföra kalk i brunnen för att neutralisera.

Förra husägaren har, vad jag tror av att döma, ett hemmagjort filter. Denna går på en intervall med två timmar. Ser ut att vara sand och kalk i? Ska man bara fylla på med kalk där och hur mycket isåfall behöver tillföras?

Kaffet smakar gott så det är nog bra vatten :D men vill skicka på analys ändå. Men vart skickar man analys på vattnet?:thinking:

Tacksam för alla råd :)
 
  • Timerstyrt hemmagjort vattenfilter med sladdar och timer i en källarmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul sopsäck med sand- och kalkblandning som ser ut att användas som filtermaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en pH-teststicka mot en skala för att mäta vattenvärden, indikerar pH-värde 5.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy in i en grävd brunn med vatten och ett hemmagjort filter med sladdar och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy ned i en grävd brunn med synliga slangar och vattendroppar, reflektion av en lampa syns på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjort vattenfilter bestående av en grön behållare med synlig sand och kalk, placerad i brunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har använt http://alcontrol.se/ innan, verkar heta synlab numera. https://brunnsvatten.synlab.se/

Annars såg googla du bara på vattenanlys, det brukar finns något som heter egenbrun eller huspaket eller liknande det bruka ingå samma analyser hos de olika leverantörerna.

Se till att de ackrediterade bara så är det lugn. Kolla så att de har ett inlämningsställe i närheten.


Beroende på var du bor så kan det vara bra att välja till extra tester.
Googla på din kommuns namn + Dricksvatten så borde du komma till en sida där kommunen skriver om de rekommenderar något.
Kan vara exempelvis radon-test.

TRåd angående filter för surt vatten:
https://www.byggahus.se/forum/threads/surt-vatten-vilket-filter.188884/
 
Tack!

Bor utanför Kungsäter i varbergs kommun, angränsande till marks kommun.

Ska prova och fylla på med kalk och se hur det ter sig och hoppas att vattnet ligger rätt stilla i brunnen.

Men bör jag göra som Tobbe i länken, fylla en säck eller ska jag bara fylla på i behållaren med sanden?
 
S Sidiz skrev:
Tack!

Bor utanför Kungsäter i varbergs kommun, angränsande till marks kommun.

Ska prova och fylla på med kalk och se hur det ter sig och hoppas att vattnet ligger rätt stilla i brunnen.

Men bör jag göra som Tobbe i länken, fylla en säck eller ska jag bara fylla på i behållaren med sanden?

Har du haft igång förra ägarens hemmameck?
Om det ger bra ph-värde, så fortsätt köra så. (If it aint broken, don't fix it)

Annars testa Tobbes variant, och se om du kan få det bra.

Annars får du ta och investerar i ett färdigt filter.

Har du järnrör så kommer det sura vattnet att äta upp dem.
 
M mattoys skrev:
Har du haft igång förra ägarens hemmameck?
Om det ger bra ph-värde, så fortsätt köra så. (If it aint broken, don't fix it)

Annars testa Tobbes variant, och se om du kan få det bra.

Annars får du ta och investerar i ett färdigt filter.

Har du järnrör så kommer det sura vattnet att äta upp dem.
Japp, det körs med två timmars intervall. Men ph-värdet ligger på 5 som man ser. Frågan är om man ska fylla på med kalk, hur mycket ska jag då tillföra? Den kunskapen har jag ju dessvärre inte.. och jag vill ju helst inte ta för mycket..

Plastledningar fram till inkommande i huset sedan är det kopparrör. Värmesystemet består av järn.
 
Provade att ta ner våtsugen å sög upp allt.. var tydligen inte någon sand och bara kalk. Så har precis fyllt på med en 20kg säck med brunnskalk. Återstår att se om man får ett bättre ph-värde :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.