Jag har en sinad brävd brunn. Eller sinad, den behöver i alla fall rensas.

Vattendjupet i brunnen är endast 50 cm och trycket i ledningarna är kass, hydroforpumpen kan inte bygga upp något nämnvärt tryck.
Varmvattnet rinner knappt i ledningarna, något jag gissar beror på att det behövs högre tryck för att trycka vattnet genom varmvattenberedare och ack. tank.
Efter att ha kört tvättmaskin och diskmaskin får man vacker avstå från att duscha.

Med denna information utgår jag ifrån att brunnens tillrinning inte är tillräckligt p.g.a. att den behöver rensas.
Jag har bott här i 2 år och tidigare ägare i 5 år. Tvivlar starkt på att tidigare ägare rensade brunnen någon gång.

Jag har läst på lite om rensning och funderar nu på om jag ska klättra ner och tömma den jobbiga vägen eller om en spolfirma ska komma hit och göra det.

Lite andra frågor är, var får man tag i filtersand? Vilken dimension har filtersand? Kostnad? Hur mycket filtersand?
Ska man i med makadam och sedan sand? Hur går man tillväga?

Vi kan ju börja här
 
Bara en snabbis först. Gå aldrig ner i en brunn själv, när du går ner ha säkerhetssele och någon som kan dra upp dig.
 
Kan inte se att det är solklart att brunnen sinat. Kan du inte ta av locket och kolla ner i brunnen hur mycket vatten som kommer in? Töm brunnen och se hur fort den fylls. Kanske är det skit i sugslangen, igensatt bottenventil eller en backventil som krånglar?

Om du nu skall ner i brunnen kan det ju gå att bara ställa ner en lång stege. Är det skitigt i brunnen kan du spola insidan med högtryckstvätt, dessutom passa på att foga (om det är en brunn av betongringar).

Tömning kan också ske med hävert, om det inte går att pumpa ur det sista.

Råda sand (ett grustag i Skaraborgs län) har filtersand som säljs iallafall i västsverige

Glöm inte passning, som rogge tipsar om!
 
alen...tack för input. Ska kolla så att inte sugledning, backventil mm är igenslammat.
Men 50cm vattendjup, är inte det lite?
 
50 cm är lite, jag har 4,5 meter.
 
alen skrev:
Tömning kan också ske med hävert, om det inte går att pumpa ur det sista.
Ja kanske om brunnens vattenyta ligger högre än platsen där du ska tömma ut vattnet.
 
Hej
Om brunnen sinat kommer luft in i pumpen och behöver avluftas för att kunna suga på nytt,

Om så inte är fallet kan skräp i bottenventilen eller max sugnivå inträtt se nedan.....

Tips om sugledning är mer än 8,5 meter djup mätt ifrån pumpen och i lod ner
tappar aldrig pumpen suget detta gäller även ejektor pump för borrad djupvatten pump
med den skillnad att ejektorn räknas som pump och mät 8,5 meter under denna
så tappar inte denna anläggning suget heller pågrund av lite vatten

men pumpen kan inte pumpa upp mer vatten än tillrinningen ger till lägsta sugnivån är.

Mvh
Ruben
 
Gårdagskvällen ägnades åt att tömma och inspektera brunnen.
Jag gjorde mig då skyldig till en blooper som platsar i den tråden :)
Tänkte att jag skulle spola av väggarna i samma veva. Jag plockade glad i hågen fram högtrycken och kopplade in den.....hmmm inte mycket tryck i den inte eftersom systemet redan i sig hade lågt tryck och inte var ordentligt uppfyllt. :)

Klättrade i a f ner och inspekterade: Jodå sil och backventil befann sig nån cm nere i dyn..Jag grävde ur 15 murarspannar med klegg och nöjde mig där för tillfället.
Jag ska göra om proceduren men nu hinner jag inte då jag åker utomlands imorgon.
Husvakterna har i alla fall vatten den närmsta veckan och jag kan fira semester i lugn och ro.

Tack för tips men fyll gärna på mer för framtida behov och andra användare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.