Jag funderar över när vi grävde för dagvatten så grävde vi ganska nära grunden på ett par sidor, håller grunden för detta, eller är det risk att det blir sättningar i huset? Oroar mig lite för detta.....
 
  • Grävmaskin nära husgrund där det är grävt för dagvattenledning i jordig terräng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävning för dagvattenledning nära husgrund med rödfärgat trähus, spade och grävmaskin i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävmaskinsarbete nära en husgrund med synlig grävning och hopgrävda högar av jord och sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Petra13 skrev:
Jag funderar över när vi grävde för dagvatten så grävde vi ganska nära grunden på ett par sidor, håller grunden för detta, eller är det risk att det blir sättningar i huset? Oroar mig lite för detta.....
Det bör du inte vara orolig för, se till att packa det rejält bara :D
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
Vi gjorde inte det på kortsidan utan fyllde bara i med den sand och jord vi grävde upp...
 
P Petra13 skrev:
Vi gjorde inte det på kortsidan utan fyllde bara i med den sand och jord vi grävde upp...
Det är säkert ingen fara, nu leder ni ju även bort vattnet som inte gjordes förr så det blir nog inga sättningar men jag gissar vilt, hehe
 
  • Gilla
Kamila Laskowska
  • Laddar…
På bild 2, där skyffeln står, var grunden bara 2 stenrader, så ni var nedanför direkt utanför?
I så fall kan det bli problem. Beror väl också på marken.
 
Ja vi var där och grävde...
Orange avloppsrör som grävts fram och anslutet till husgrund med synlig grus och mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser vi om det blir sättningar i huset, ser man det inne på väggarna?
 
Lite fler bilder
 
  • Avloppsrör sticker upp vid en husgrund med öppen grävd yta, spade och dräneringsmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad träpanel och stenfundament på hus, med synlig röta och murbruk vid grusmark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lättast tycker jag är att se att enskilda stenar klipar mot den nedre stocken på utsidan. Har ett flertal ställen det är så samt putsen släppt för stenarna rört sig. Det är väldigt många stenar som kan sjunka utan att huset tar skada. Stockarna håller för ganska långa spännvidden.

Hörnen är väl där man skall se upp för där har man helt enkelt färre stenar bredvid som tar upp lasten.

Liggande timmerhus är kanske tacksamma, går lixom att lyfta huset o Palla mellan om en sten nu rört sig.
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
Det avgörande är hur djupt grunden är anlagd.
På bilderna ser man 2 stenrader, men det kan ju finnas fler under, det var därför jag undrade.
Fortsätter grunden under där ni grävt så är risken obetydlig, men om det bara är de 2 stenrader man ser så har ni grävt några dm under alldeles jämte, och om marken som lades tillbaka inte packades ordentligt så kan tyngden från huset trycka ner grundstenarna när marken under/vid sidan inte klarar att hålla emot för att den är lös. Blir särskilt märkbart när det är rejält blött i marken. (Blöt jord är ju fast och spänstig som lervälling...)

Å andra sidan har ni dränerat en tidigare gissningsvis odränerad grund. Det kan ge sättningar om det är lerjord, pga att vattenhalten i marken ändras.

Lyckligtvis är gamla hus rätt sega. :) Blir det sättningar så är det inte värre än att ni får åtgärda det då. Som tidigare nämndes så är det relativt enkelt på gamla robusta hus.
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.