Jag håller just nu på med att riva ut en stor del av golvet i fritidshusets ena del. Detta på grund av att det har varit en ständig mögellukt här samt att vi har problem med hästmyror som håller till i bjälklaget. Innerväggar, innertak och all isolering kommer att bytas då det fanns massor med gamla musbon och ett och annat övergivet getingbo.

Virket i väggar och tak ser bra ut, trossbottenvirket som börjar komma fram ser emellertid inte lika kul ut och ska bytas. När golvbjälkarna är helt frilagda får jag se hur dessa ser ut. De gamla golvplanken är fina och kommer att återanvändas.

Under trossbotten är det i ena gaveln av stugan endast 20 cm till marknivå och ingen byggplast eller annat utan bara jord.

Det jag funderar på att göra nu är följande:
  • Gräva ut krypgrunden så gott det går och lägga på byggplast.
  • Täta ventilerna och installera en fläkt i en ventil för att skapa undertryck.
  • Använda cellplast istället för råspont som trossbotten.

Någon som har kommentarer om dessa åtgärder? Då stugan ligger på en ö utan vägförbindelse har jag inte möjlighet att få ut makadam, grus eller annat.

Fläktens primära syfte är inte att sänka luftfuktigheten utan att förhindra att jordlukt tränger upp i bjälklaget. Jag misstänker att det är detta vi har känt och tolkat som mögellukt. Går det med vilken fläkt som helst eller vad finns det för fläktar anpassade till detta ändamål?

Finns det några uppenbara nackdelar med att använda 20 mm cellplast som trossbotten istället för som idag 22 mm råspont?
 
Vilken fläkt du använder är nog inte så noga, bara den är tillräcklig.Själv har jag en kylfläkt från en stridsvagn driven av ett pcnätaggregat :D

Angående cellplasten så skulle jag inte gå under 50mm om dina bjälkar ligger på cc60. Annars kommer den bågna ner för mycket.

Om du har lukt i huset så kan den komma från material i väggarna också, tänk på det. Tex asfaboard och tretex.
 
Vanliga kanalfläktar verkar klara 90 kubikmeter per timma och det känns som att det borde vara tillräckligt för mina 35 kvadratmeter krypgrund. Har läst en del om undertryck i krypgrund och det varnas för att man drar in fukt om man inte sätter in en svindyr luftavfuktare. I mitt fall borde det inte bli värre än det är nu då det sitter en massa ventiler och luftfuktigheten i grundern just nu ligger på 91%.

Golvbjälkarna ligger mycket riktigt på c/c 600 men är i dimensionerna 50x100 (sågat). Tanken var att lägga 20-30 mm cellplast och 70 mm isolering. Klent så det förslår men jag orkar inte bygga om hela bjälklaget. Jag har ju trots allt semester. :D

Med dessa förutsättningar, vågar man nöja sig med 30 mm cellplast?
 
Jag har en Woods ds-12 avfuktare i grunden och här behövs den. Den tar hand om fukt som tränger upp genom skarvar i plasten och utmed kanten.

Om du bara ska ha 70mm mjukisolering så kan det räcka med 30mm cellplast under.Själv har jag 195mm Isover Uni + 50mm cellplast. Iom Uniskivornas spänst så belastas inte cellplasten så mycket, men jag skulle nog inte klara mig med 30mm.
 
Nya bud efter att Anticimex var här och tog de sista förvirrade hästmyrorna. Han menade att hästmyror älskar cellplast eftersom det är så lätt att bygga i och berättade om ett antal saneringar som han varit på. Det får bli blindbottenplywodd från Beijer istället.

Efter att ha rivit ut allt utom golvbjälkarna inser jag att det faktiskt var ovansidan av blindbotten som såg värst ut. Fläckar från möss som gjort sina behov och skitat ner. Undersidan såg bra ut och killen från Anticimex som kröp runt menade att det såg väldigt bra ut för att ha legat i 40 år. Vi kommer att gräva bort jorden och ljungen som ligger kvar och lägga plast för att få bort lukten.

Kanske ska man fundera på en Woods. Det är väl ändå under juni-september som fuktbelastningen är som störst och då borde man klara sig med en kondensavfuktare? Väsnas de mycket?
 
Har aldrig hört min. Däremot kan undertrycksventilationen höras ibland, men det beror nog mest på fläkten( resonant plåthölje och motor med stora kolborstar)

Avfuktaren funkar året om hemma hos mig. Iom att ventilerna är stängda så blir det aldrig speciell kallt därnere, kanske 8-10 grader som lägst.
Men eftersom det är ett fritidshus vi pratar om så antar jag att värmen inte står på för fullt på vintern och då blir det ju lite skillnad.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.