Hej!

Har en fundering på ett projekt som möjligen ligger något/några år bort, men som ändå på planeringsbordet upptar en del av min tankekraft.

Mitt hus står på en liten berghäll, vilket gör att det hamnar relativt högt över gatan. Huset är ett sutteränghus byggt 1948 med delvis krypgrund och delvis bottenbjälklag direkt mot makadam. Huset är rakt igenom byggt i betong/lättbetong och står troligen på sprängsten. Garagets platta är i dagsläget husets lägsta punkt tillsammans med marknivån i krypgrunden. Trots detta ligger garagets platta ca 2 meter över gatunivån.

Då huset ligger framdraget mot gatan (ca 3 meter från gata till husvägg) medför detta att jag får en väldigt brant garageuppfart där min låga bil har svårt att klättra upp ;-). Jag har vidare i dagsläget ca 4,5 meter takhöjd i garaget (fråga mig inte varför).

Tanken är därför att bila bort garagets bottenplatta och gräva nedåt för att komma ned mot gatunivån. Vinsten med att ta sig ned ca 1-2 meter under nuvarande platta skulle vara dubbla. För det första skulle garageuppfarten bli smidigare, framför allt vintertid. För det andra (huvudsyftet) skulle det då utan problem gå att bygga ett nytt rum ovanpå garaget med i princip full takhöjd (ca 2,70 m). Det skulle innebära ett biorum/lounge etc på ca 25 kvm.

Jag ser framför mig att man här gräver lite åt gången (ca 1-2 meter) precis vid grunden och inunder densamma, och där gjuter ny grund med armering. När denna brunnit så går man på nästa, osv. När hela nya grunden är gjuten ger man sig på att gräva ur i mitten ned till rätt nivå. Därefter på med kapillärbrytande skikt innan nya plattan gjuts. Avslutningsvis byggs bjälklaget för det nya rummet ovanpå garaget, eventuella fönster tas upp i fasaden etc.

Någon som har gjort något liknande tidigare och/eller har synpunkter? Kommer självklart att kontakta konstruktör, ta hjälp av grävare och skaffa eventuella bygglov etc när det närmar sig. Men är i det här skedet mest ute och fiskar efter tankar, synpunkter och tips... Att det kostar en rimlig slant är inget motargument, huset ligger centralt i Stockholm, så kalkylen tål en del kostnad då 25 nya kvm boyta är värt en hel del :).

Bifogar skiss på hur huset ser ut nu, och hur planen i så fall är.

Mvh
/C
 
  • Skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.