Hej

Är det någon som har ett bra tips på hur jag skall kunna få ur 50cm ur grunden för att isolera.
Det går inte att få in någon större maskin, och grunden är full med sten , skulle nästan tro att den står på en rullstensås. Har någon tips på bra hjälpmedel för detta eller är det bara att plocka och gräva för hand som gäller.
Det är ca 50 kvadratmeter så det lär ta tid.q(;^;)p
 
Vad är det för storlek på stenen ?
Om den inte är alltför stor kan det fungera med en så kallad "Allsugbil" dvs en riktigt stor sugbil. Det ska finnas sådana som klarar tegelstensstorlek så kolla upp det med entreprenadfirmorna på din ort.
 
Storleken kan variera mellan en knytnäve till 30 cm i diameter
En del så stora att det får bli ett ämne för snigeldynamit
 
Ett möjligt förslag ?
Om det är trångt kan man kanske tillverka någon typ av släde som man använder för att få ut stenarna.
En gammal "snöräv" som man tar bort handtaget på och monterar ett snöre på i bägge ändar. Man bör då vara 2 personer. En som fyller under huset och en som drar ut släden.
Ojämn mark, lägg några brädor som släden kan glida på.
Mycket stora stenar kan flyttas på detta sätt.
 
Kan kanske fungera med ett transportband?:x
 
När jag grävde ut min torpargrund, efter att jag tagit bort gamla brandskadade (!) golvbjälkar, byggde jag en liten vagn med underredena till två uttjänta inlines. Skruvade bort skorna och skruvade fast underredena i en träskiva. Banan för vagnen fick en sarg av bräda avfasad i 45 graders vinkel. Jag hade lite lutning på den befintliga undergrunden så det var inga problem att få lutning på banan. Med en lina fäst i vagnen var det bara att släppa ner den tillräckligt lång för att den skulle tippa sin last i slutet av banan. Först hade jag hade en trådkorg klädd med plast och med en vippbar gavel i nederänden när jag körde jord. Tog bort gaveln när jag körde sten och sen insåg jag att det gick lika bra och bättre att köra sten utan korgen.
 
  • IMG_2072webb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2071.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Jag har grävt ut min plintgrund (65 kvm) på moränmark och murat upp en ny grund med Lecablock. Det går om man är lite tjurig. Jag använde en snösläde (utan handtag) att lassa massorna i som sedan drogs ut och lastades på skottkärra. Spade, kort spett, 'potatisgräv' eller flåhacka gjorde jobbet. Större stenar drog ut med stubbbrytare (huset står i en svag sluttning) medan alltför stora jordfasta stenar spräcktes med en Duss P-90 och stenkilar. Jag är alltför otålig för att använda snigamit, Måste erkänna dock att jag lämnade någrastörre stenar kvar som fanns mitt i huset.

Det kräver en bra rygg och tålamod och gärna hjälp av lite yngre personer, det är ganska trångt att krypa om kring under bjälklaget och det bra att slippa göra alla moment själv. Underlättar troligen om man har småländskt blod i sig :)
Lite bilder finns här http://granntomta.blogspot.com/2008/05/grvning-fr-grunden.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.