Hej, vi har köpt ett 1,5 plans hus från 1927 i Stockholm med en oinredd, kall källare på ca 75 kvm och 185 cm i takhöjd. Ca 10 cm betong är gjutet ovanpå jord och berg. Vi är osäkra på hur långt ned själva grunden går under mark.

Vår dröm är att kunna utnyttja källaren bättre genom att gräva ur källaren, lägga in golvvärme (från planerad bergvärme), lägga på klinkers och putsa väggarna. Källaren kommer att användas som gillestuga/tv-rum, förråd och tvättstuga. Nu är den mest tillhåll för spindlar (sådana med mittbena) sommartid.. Huvva.. Givetvis vill vi dränera/isolera och lägga om avloppet efter alla konstens regler samtidigt.

Har sökt som en dåre efter ett företag på nätet som kan åta sig att göra en bedömning av läget, utföra arbetet eller dela arbetet med oss (vi kan ingenting om detta och vågar helt enkelt inte göra det själva.) Har läst ALLA länkar om detta ämne på forumet och konstaterat att det säkert går men det är för stort för oss småbarnsföräldrar..

Någon som kan hjälpa mig med namn på företag som jag kan ringa och fråga?
 
Hejsan,

Kul att ni funderar i dessa banor! Vi håller på och slutför ett liknande projekt i vårt 1,5 planshus från 1947. Vi hade en kall oinredd källare på 72 kvm, 205 cm i takhöjd. Vi bilade bort 10 cm betongplatta och grävde ca 50 cm. Sedan har vi lagt 10 cm singel, 20 cm isolering, golvvärme och 10 cm armerad betongplatta. Detta ger en härlig komfort och skön och torr källare. Vi fick även några cm extra i takhöjd. nu är det 215 cm.

Det tunga var naturligtvis grävandet och att förlänga väggarna som slutade ca 10 cm under gamla golvnivån. Med mycket envishet och bitvis hårt jobb går det dock att genomföra. Vi har också småbarn så man får räkna med att det tar lite tid. Vi har hållit på i snart 2 år och börjar bli klara. Fast vi har inte behövt utrymmet i källaren till förvaring så det har inte gjort något att det har varit arbetsplats där nere i snart 2 år. Ska tillägga att vi precis som du skriver också dränerade och isolerade utsidan av huset först. Vi drog även om alla avlopp ända ut till det kommunala. Sedan har vi byggt ut avloppssystemet för ett nytt badrum i källaren.

Som sagt forska lite i vad som behövs göras och var inte rädda för att hugga i lite själva. Viktigt är dock att ta reda på vilka väggar som är bärande och vara försiktig då man frilägger väggar vid grävning.

Spindlarna flyr källaren då miljön förändras dessutom =) Vi hade också riktiga monsterspindlar där nere då vi flyttade in. Den största vi fångade in var 5 cm stor !!
 
Uppmuntrande att höra att det är genomförbart! Ni verkar ju ha haft en liknande källare och familjesituation inkl spindlar :) 5 cm - nu går jag aldrig ner i källaren igen...
 
Hej, hänger på tråden lite!
Vi befinner oss i samma situation med två små barn på 1 år. Det finns helt enkelt inte tid att göra ett sådant projekt själv, trots att villjan finns ;)
// Kim
 
Lej bort det tyngsta och smutsigaste arbetet; bilandet och grävandet, det tar några dagar att bila och ytterligare några dagar att gräva ur för 2-3 hårt arbetande killar. Sen kan ni själva jämna av med makadam, lägga nya stammar,isolera, armera och lägga ned golvvärme slingor i lugn och ro om ni vill göra lite själva. Det är inte helt lätt att hitta hantverkare som vill åta sig denna typ av jobb dock, för tungt och smutsigt för svenska hantverkare... Pröva Bello.se.
 
Anlita en sugfirma som suger ut jorden och som sen blåser in makadam.
 
santos skrev:
Anlita en sugfirma som suger ut jorden och som sen blåser in makadam.
Vart hittar man en sån firma, vad söker man på?
 
santos skrev:
Anlita en sugfirma som suger ut jorden och som sen blåser in makadam.
Det undrar jag oxå! Även vi står i startblocken för att börja fixa till källaren.
 
Hej där.
Kolla på blocket för bra, billiga firmor, när det gäller källarjobb är det ett mycket tungt jobb med många moment som kräver muskler..
Rivning, bilning, bärande, gjutande osv osv.
På blocket har jag hittat flera företag med just denna "källarspecialitet" och till ok priser. De flesta vill jobba vitt och har f-skattesedel som möjliggör ROT-avdrag. Som vanligt, ta in flera offerter och se till att prata med referenserna personligen (kanske tom hemma hos dem)

Många svenska företag tar tyvärr huttlöst mycket betalt för att de igentligen inte vill ha jobbet.

lycka till!
/Jonas
 
Någon som vet hur man hittar en firma som bara kommer och suger ur och sedan blåser in makadam? Jag vill göra allt annat själv.
 
Är du säker på att det går att "suga ut" då? Jag har aldrig hört talas om en sådan teknik, men det låter som om det bara skulle funka på lösa jordarter. Du kanske har stenbumlingar av badbollsstorlek under betongen (som jag), och jag vill se den sug som rår på något sånt!
 
P
b8q skrev:
Är du säker på att det går att "suga ut" då? Jag har aldrig hört talas om en sådan teknik, men det låter som om det bara skulle funka på lösa jordarter. Du kanske har stenbumlingar av badbollsstorlek under betongen (som jag), och jag vill se den sug som rår på något sånt!
Farsan ringde in en tank och slambil då vi fixade deras källare. Dock står deras hus på sand som gick utmärkt att suga ur. Tank och slamfirman var dessutom glada över sanden som gick att använda hos en annan kund.

Är det packad jord och stora stenar vet jag inte. Det kanske går att lukra upp en med jordfräs, hacka, grep, spade?

Näst jävligast efter att bära upp resterande sand i gjuthinkar var att få ner och upp paddan. En något så för***at osmidig mackapär att bära i branta trappor. Kanterna på metallplattan under var rundade så det gick ju inte att ställa ner den på något trappsteg. Jag har sett någon variant med löstagbara vikter. Fick dock inte tag på en sån.

Mackadam:en är visserligen tung att hantera, men med en glidränna i trä som passades in i ett källarfönster, spade och skottkärra gick det fint att få ner ett par kubik. (Tips: Även om den är tvättad dammar den en hel del om den är torr. En snabbdusch med trädgårdslangen reducerar dock det värsta.) Jag har inte hört talas om någon eller något som kan blåsa in mackadam.

Mellan färdigpaddad mackadam och gjutning av plattan är det kul finlir att isolera och lägga armering.

Timmarna innan betongbilen kom slog gjutfrossan till. Farsan var lugn, men jag stövlade runt som en full tupp och försökte planera det som komma skulle.

Funderar ni på K40 betong rekommenderar jag att ni tänker om. Vid gjutning av en platta på mark har man gått om svängrum, skyffel och brukskärra går att dra runt som man tycker. I en trång källare... nä aldrig mer. Efter en och en halv timmes slit var betongen lagd och jag var så slut att jag var tvungen att få hjälp att lyfta pilsenerflaskan.

Har ni något som ni inte vill ha betongstänk på - plasta in! Det kan bli grisigare än planerat om ni får in betongen i en ränna.
 
Hej jag håller oxxå på med min källare, jag hade sugbil men under det som var löst va det pavkad lera och lite för stora stenar som fastnade i slangen HELA tiden..

Stenarna får inte vara större än en knytnäve, Och sen är det dyrt Ca:1800-2000:- i timmen plus ettablering, om man inte känner nån då:).
 
Låter precis som det projektet vi ska ge oss på, huset är från 28. Vid provgrävning i ett av källarrummen visade sig grundsulan vara ca 20 cm (ovanpå ligger ca 5cm betonggolv) sen är det bara jord under. Det räcker inte på långa vägar till att gräva ur för takhöjd isolering mm mm utan att hamna under grundsulan. Har ni sett hur det ser ut hos er? Har ni hittat någon firma som kan hjälpa er? Vi är i samma behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.