Jag funderar på att gräva ur min infart och fylla upp med nytt material. Anledningen är att det skjuter upp på våren... C:a 20cm på vissa ställen...

Gjorde en provgrop och hittade ren blålera efter c:a 30-40cm

Planenär att gräva ur nog djupt och sedan fylla upp med:
1. Sand till rätt nivå (eller annat bra fyllnadsmaterial som jag kommer över) .
2. 10 cm markisolering.
3. 15 cm 0-32
4. Några cm 8-16

Låter det som en fungerande plan?

Men frågan är ju då hur djupt måste jag gräva ur innan jag börjar återfylla.

Bor i Piteå så kälen går ju rätt så djupt....

// Per
 
Ingen som har något bra svar?

Har fått tre olika bud från dom jag pratat med, c:a 50cm, 1 meter och 1,5m.... Det blir en stor prisskillnad med en meters skilnad när man måste köpa nya fyllnadsmassor. Har c:a 150 kvadrat stor infart.

// Per
 
Gräv ur ordentligt kanske 50-60 cm beroende på vad du ska köra med uppepå vad du ska ha för ytskikt marksten, asfalt, grus ?

sen lägger du markduk för att förhindra att matrialen blandas,
efter det ett packat bärlager 0-32 funkar fint i botten, och lite finare uppepå som är lättare att justera 0-16 kanske. vad du vil ha sen är en smaksak

markisolering känns onödigt
 
Räcker det med "bara" 50-60cm utan markisolering? Med tanke på att blåleran ligger på 30cm djup så får jag ju bara bort lite av den. Eller ska man gräva tills all lera är borta, men då jag inte vet hur mycke lera som är där så skulle jag vilja veta hur mycket man måste gräva ur för att det inte ska resa på våren....

// Per
 
Är det inte lämpligt att gräva något djupare i Piteå än i södra Sverige? En meter minst i djup.
 
50-60cm räcker inte. Jag grävde ur ~120cm sen på med markduk(tänk på att gräva lite bredare än du tänkt ha
uppfarten...sen fyllde jag med XXXkubik med hyttsten 0-90 sen körde jag och packade det med en 500kg padda
och det sjönk nog ihop ungefär 10-15cm ....jag har tänkt asfaltera alternativt lägga plattor.....ska du ha grus eller?...bor några mil norr om dig och det har inte rört på sig en milimeter
men som sagt så är ju marken olika på olika platser....
lycka till
/
M
 
Bor åxå i Piteå och fick rådet att gräva ur och fylla med hyttsten. Hyttstenen har en isolerande effekt (full med små porer) så man behöver inte gräva lika djupt.

Fick en offert på 40.000 för min infart på ca 100 kvm. Det var väl ungefär dubbelt vad jag hade räknat med så jag blir tvungen att spara ett tag till...
 
Tänkte till en början bara ha 8-16 ovanpå, men sen i framtiden blir det nog asfalt när läggarna är i näheten.

Var får man tag på hyttsten? Är det på SSAB eller finns det på GMI motsv.

Hur funkar det om man fyller ut med natursand istället? och sen ett bärlager med 0-32 typ? Det är ju inte isolerande men kan ev. komma över sånt billigt.
 
Hyttsten finns bara på SSAB. Dock så är det någon åkare som har ett mindre lager vid Reklam-City på Öhns Industriområde i Öjebyn. Tyvärr så lär man få betala fullt pris även för detta då det är frakten (från Luleå) som kostar...

Visst kan du fylla med sand - dock så bör du då gräva dig ner till frostfritt som ligger någnstans runt 2 meter. Det blir mycket massor att köra bort och sen lika mycket nytt att köra dit...

150 kvm x 2 m = 300 kbm ~ 30 lastbilslass...
 
Bortkörning är inget problem för mig då jag även behöver fylla ut tomten på baksidan så fyllnadsmassor behövs! Men sen måste man ju fylla upp med nytt då tyvärr....

Men om man lägger ett lager med markisolering mellan sanden och bärlagret så borde man ju slippa gräva lika djupt... men hur mycket hjälper 10cm om den ligger c:a 30cm under markytan?
 
Glöm markisoleringen på uppfarten. Ska du ha den uppvärmd? Gör som trojlee gjort! Enda rätta.
mvh Johan
 
Huruvida man ska ha uppfarten uppvärmd eller inte har ju inget med markisolering att göra. Isoleringen är ju där för att förhindra kylan att nå eventuell lera/jord/etc längre ner.
 
Precis som "vojma" sa så vill jag minska tjärlens djup för att inte behöva gräva ur lika mycket. Men hur mycket hjälper isoleringen. Men det är kanske svårt att veta....
 
Det skjuter på grund av tjälen? Då finns väl bara tre alternativ? Ditt problem beror på temperatur och fukt. Du måste ta bort den ena eller båda variablarna. Endera isolerar man så kylan inte kommer ned och fryser vattnet (som i sin tur gör att marken rör på sig), eller så tar man bort den andra variabeln, dvs fukten. Detta är nog svårare och kräver förmodligen att man gräver ur ordentligt och får ned material som leder bort vattnet/inte binder fukt. En rejäl dränering av infarten med andra ord. har du ingen bild så man får se hur illa det blir?
 
Tyvärr har jag inte fotat på våren när det syns som mest, och det är ju tyvärr 6 månader kvar... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.