Sitter och funderar på om jag ska dränera om eller inte. Huset som jag ägt sedan 3 år tillbaka byggdes på 50-talet och jag har ingen aning om när det dränerades senast, förra ägaren vet inte heller. Iallafall så släpper putsen på insidan av källarväggen och en unken källardoft uppstår på sommaren, så det är nog hög tid.

Först undrar jag om man vågar göra allt grävarbete på en gång och spara tid/pengar eller om man ska göra det i etapper. Man har ju hört skräckhistorierna om rasande fasader men vissa menar att det inte ska vara några problem om det inte funnits fuskbygge tidigare. Min mur består av ihåliga betongblock och det är ungefär 1,5 meter från marknivån ner till plattan.

Andra frågan gäller isolering. De flesta verkar tycka att man ska isolera när man ändå är igång, men hur pass mycket värme sparar man egentligen? Jag kommer med rätt stor säkerhet inte att inreda källaren i framtiden. Fasaden hänger dock en bit i luften utanför grunden så det kanske hade passat bra att gå upp med isodrän (eller motsvarande) hela vägen till fasaden. Fick fram att bara isoleringen skulle kosta nånstans mellan 15 och 20 tusen (bara själva skivorna) så det måste ju göra skillnad för att vara värt det.
 
  • x7nZl2r.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vissa saker tar jag alltid in hantverkare för. Saker som om jag gör fel så trillar huset i bitar. Såklart verifierar jag att de har korrekt försäkring innan.

Att dränera runt huset och gräva upp sidorna är en sådan sak som jag skulle ta in folk för att göra.

Troligen kommer det bli dyrare att värma upp huset i framtiden, hur mycket är det ingen som vet. Jag hade kört med 10cm grå cellplast (finns någon som har bättre isoleringsvärde som är grå) så långt ner man kan komma och hela vägen upp till fasaden (eller tjockare om det får plats).

/N
 
Jag hade isolerat med Isodrän eller motsvarande. En torr källare blir mera användbar.
Använd en accepterad metod och material utifrån värdet på arbetet om du skulle vilja/behöva sälja.
Om det luktar i källaren så blir den t.o.m. svår som förvaringsutrymme då många material tar åt sig lukt, kan även gälla möbler.
 
Man kanske skulle välja isodrän/pordrän under marken och sen fortsätta med cellplast upp till fasaden. Skulle det funka? Tänker mest eftersom cellplast är tätt till skillnad från skivorna under marken. Cellplasten kommer då kloss mot stenullsskivorna som sitter under fasaden. Ska tillägga att luftspalten på fasaden inte påverkas om jag sätter 10 cm eller mindre eftersom den ligger längre ut.
 
Nej, vanlig cellplastisolering är inte "tät", den är ång-genomsläpplig.
Det där är en vanlig missuppfattning.

Men varför inte fortsätta med samma skiva ända upp, och sedan klä in delen över mark med minerit eller någon annan oorganisk skiva?
Då blir det både varmt, torrt och snyggt :)
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Funderar på att skippa den ovanjordiska biten så länge. Har altan, källartrappa och entrétrappa gjutna i anslutning till huset så det skulle bli ett stort projekt att få ihop det enhetligt med tilläggsisoleringen. Och frågan är ju hur mycket värme man egentligen sparar på att isolera ca 70 cm av källarväggen förhållande till det arbetet och kostnaden i material det tar.
Är ju relativt lätt att komma åt att isolera den biten i framtiden om man känner för det.
Tack för tipsen så här långt.
 
Wakeman skrev:
Först undrar jag om man vågar göra allt grävarbete på en gång och spara tid/pengar eller om man ska göra det i etapper. Man har ju hört skräckhistorierna om rasande fasader men vissa menar att det inte ska vara några problem om det inte funnits fuskbygge tidigare. Min mur består av ihåliga betongblock och det är ungefär 1,5 meter från marknivån ner till plattan.
varför chansa? Det är väl inte mer jobb att lägga igen efterhand som det dräneras än vad det är att vänta tills allt är klart?
 
S
haavard skrev:
varför chansa? Det är väl inte mer jobb att lägga igen efterhand som det dräneras än vad det är att vänta tills allt är klart?
Jo, han kan ta dit en grävare som gräver upp allt på en gång, sen kan grävarn dra iväg på andra uppdrag medans han själv gör isoleringsjobbet på husgrunden, eftersom detta kan ta sin lilla stund så tjänar han på att slippa ta dit grävaren en gång per sida.
 
Sedan är det väl enklare att få ut fallet på dräneringsröret om man har alla sidor öppna samtidigt?

Går ju bra att mäta, men jag tycker att det känns bättre att kunna gå runt och kontrollera några extra gånger innan man fyller igen. :)
 
När fasaden hänger så långt utanpå grundmuren tycker jag definitivt att du ska isolera hela vägen upp. Dock måste du ju se till så att isoleringen ovan mark blir vindtät om den ska fylla någon funktion så antingen vanlig cellplast eller att du sätter någon skiva framför. Snyggast är väl cellplast som sedan nätputsas.
 
Det är normalt inga problem att gräva upp alla sidor. Skräckhistorierna om raserade hus bygger på några enstaka unika hus som är byggda med en separat yttervägg som inte har koppling till källarmuren utan istället står på en egen sockel strax under markytan. På alla "normala" hus så står ytterväggarna på källarmuren och då kan ingenting hända. Tänk bara på hur man byggde huset. Det var ju knappast så att de murade upp en källarvägg, fyllde igen med jord, murade upp nästa osv. Det som man oftast gjorde var att bygga upp hela huset med tak och allt innan man fyllde igen. När min far byggde sitt hus försökte han övertyga min mamma om att de skulle ha kvar "vallgraven" och "vindbryggan" men det gick hon tydligen inte med på...
:)
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.