ska bygga till ca 35 kvm och gjuta platta. Det kommer inte hinnas anlita någon innan semester, så funderar, ska vi inte gräva själva?

Om det ska grävas ner ca 40cm så blir det en volym på 14 m3. Hur blir man enklast av med detta?
Släpvagn kan jag lasta 500kg på, blir det ca 0,3 m3? Dvs 40-45 vändor till tippen?
Vad finns det mer för alternativ?
Lasta i säckar och en kranbil kommer och hämtar det?
Någon sorts container som man kan köra in skottkärran i direkt och tömma?
Fler tips?
 
Ska du göra det själv rycker jag du ska beställa ut en container och lasta i. Släpkärran blir full på nolltid och att stå och ösa det i säckar känns tidsödande.

Lucka till!
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Min kommun tar gratis emot jord för att ha till deras sluttäcknig av sopor, så man beställer ut en flakväxlare av renhållningen o så betalar man bara för transport och en liten summa för hyra av containern.

Kan vara värt o kolla upp
 
  • Gilla
sawdustmaker
  • Laddar…
Jag löste samma problem med att hyra en släpvagn med hydraulisk tipp. Tömma på återvinningen tar 30sek och man kan lasta igen. Kostade 340:-/dag.

Hyra flak var mycket dyrare.

15m3 * 1.7ton/m3 = flera flak
 
Nån granne som är intresserad av fyllnadsmassor?
Min granne tog emot runt 200 kubikmeter och anlitade egen lastmaskin för transporten.
Förmodligen hade grannarna ledsnat på mitt lilla sandtag på villatomten...

Hög med fyllnadsmassor vid villa med lastmaskin och grävd grop i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ett förslag kan vara att lasta upp jorden i 1m3 storsäckar och beställa borttransport. Jag fick nyligen ett pris på ca 300:-/säck för hämtning av jord/massor. Det var alldeles säkert inte "prutat", så det borde gå få billigare.

Men det skulle kanske vara en lösning om du gräver själv med en liten minigrävare och fyller i säckar vid gatan, som sedan en transportör kan komma och ta (flera gånger). 15 säckar á 300:- är ju inte jättedyrt. Men visst, bor du nära tippen och kan köra 40-50 gånger med släp så är ju ett tippsläp briljant. Dock tror jag det tar flera dagar att hinna köra bort 40 vändor massor inklusive tiden det tar att lasta.
 
  • Gilla
sawdustmaker
  • Laddar…
Eller kan du fylla ut själv på tomten?
Tillbyggnaden på 25kvadrat grävde jag och ungarna ut för hand och fyllde ut på tomten.
Det blev ingen dramatisk höjdskillnad men förbättrade avrinningen på tomten då vi slapp en sänka i gräsmattan.
 
L lassebrun skrev:
Jag löste samma problem med att hyra en släpvagn med hydraulisk tipp. Tömma på återvinningen tar 30sek och man kan lasta igen. Kostade 340:-/dag.

Hyra flak var mycket dyrare.

15m3 * 1.7ton/m3 = flera flak
Bra idé. Får kolla vad jag får dra för flak.
Hur lastade du? Borde kanske bygga en liten ramp för att köra upp skottkärran
 
B Bjober skrev:
Eller kan du fylla ut själv på tomten?
Tillbyggnaden på 25kvadrat grävde jag och ungarna ut för hand och fyllde ut på tomten.
Det blev ingen dramatisk höjdskillnad men förbättrade avrinningen på tomten då vi slapp en sänka i gräsmattan.
Tyvärr svårt att göra är jag rädd men tack för bra tips
 
  • Gilla
McDuck
  • Laddar…
Jag lastade 30cm upp till lemmen, vilket var max enligt instruktionen. Snabbt överslag ~1.5-2ton. Jag kollade ej vad jag fick dra då jag inte var intresserad av resultatet.
Lastade med minigrävare och spade. Båda funkar.
 
Jag kan säga av egen erfarenhet att OM det går att komma åt med en minigrävare, så använd en!
Jag har nyligen manuellt grävt ut lite större plinthål och forslat bort ca 2 m3 jord på släp. Det var rätt jobbigt och slitsamt för kroppen att hålla på att rodda med jorden. Visst, jag hade inte tippsläp, men i mitt fall tycker jag det jobbiga var att skyffla upp jorden och transportera den till släpet.

Så om jag skulle göra om det och hade tid/framförhållning att hyra en minigrävare över helgen så skulle jag definitivt gjort det, samt kollat om man kan få borttransport i storsäck eller flak ordnat till en vettig peng.

Skyffla lera i regn är inget kul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.