Hej!

Här kommer ett lass med frågor som jag inte själv hittar klara svar på. Jag är i färd med att utöka parkeringsmöjligheterna på våran gård. Vi bor i västerbotten där det vintertid kan bli ganska kallt och marken vi bor på är dessutom lerig. Strävan är att gräva ur så pass att plattläggning ligger still. Parkeringen är tänkt hålla för tyngden av personbilar.

Jag har fått rådet att gräva ur 70 cm för att sen lägga dubbla 70mm markskivor. Det rådet tror jag är ganska solitt då det kommer från erfaren markarbetare och utgår därför från det med mina följdfrågor.

Klurigheterna är då...

- Lägger jag markduk under markskivorna?

- Måste utgrävningen vara 100% jämn så att skivorna ligger an helt mot marken eller accepterar man att skivorna till viss (låg) del svävar lite? (Dom bör väl tryckas mot marken av fyllnadstyngden!?

- XPS eller EPS-skivor? Andra lagret skivor läggs kanske med fördel över första lagrets skarvar?

- Bör jag dränera P-platsen och isåfall hur? Dagvattenbrunn ligger strax "hö." om farstubron och min plan är att dra dräneringsrör till den.

- Om dränering, hur lägger jag slangen? Strax innanför utgrävningen som en loop och tillbaka till brunnen eller mitt i utgrävningen eller...eller...eller?

- Igen, om dränering, läggs slangen under skivorna i ett "maskspår" med lut mot brunnen? Kanske ska slangen läggas ovanpå skivorna!? Ska slangen lindas in i markduk och ska det ligga någon form av grus kring detta?

- Vilket fyllnadsmaterial är lämpligt?

- I samband med denna grävning ska jag lägga ner markrör för takavvattningen. Hur djupt bör denna ligga med tanke på att det kan bli rätt kallt vintertid?

Även marken under carporten ska grävas ut!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket tacksam för tips!

/Andreas
 
gör lite lutning på underlaget, så vattnet rinner mot ena kanten och lägg en dräneringsslang där.

På med markduk (innan dräneringsslangen) på med lite dränerande material typ 16-32 som du jämnar till innan cellplasten kommer på.

Möjligtvis ett lager till duk på detta (för att skilja dräneringslagret från bärlagret)

Sedan takavvattningen bör möjligtvis också ligga på 70cm med markskiva ovanpå?

På med 0-90 tills du har ca 10cm kvar att fylla, dom sista 10cm tar du en finare fraktion typ 0-16 eller 0-32

Vibrera varje 30-40cm av bärlagret så de packas ordentligt.

Bor dock på västkusten så mina tips kanske inte funkar hos dig,

//Emil
 
Jag hade inte schaktat så djupt, räcker garanterat med max 40 cm. Jag arbetar som anläggare för en av sveriges största väghållare, och när vi bygger sk. lokalväg så drar vi ur 30cm, lägger markduk, fyller med 15cm 0-32, 5cm 0-8 för avjämning och lägger en 5-10cm asfalt på, och då är det BK1 vägar det handlar om.
 
Tack för svaren discokapten och Emil!

Jag har nu ganska klart för mig hur jag kommer att göra. Kom ihåg att jag kunde konsultera en gammal man som byggt hus hela livet och dessutom bott på vår gata och byggt huset han bodde i. Han beskriver i stort det du Emil rekommenderar.

Siktar då för tillfället på att göra så här:

- Ca 70cm utgrävning av det på bilden "grusade" området samt under carporten. Allt med lätt lut mot gatan.

- Gräva smala rännor med lut från gatan mot huset som slutar mot dagv.brunnen. Vart rännorna ska gå har jag inte planerat än men ev. flera rännor i parkeringen som går ihop till två rännor för att sluta i en ingång i dagv.brunnen vid bron.

- På med markduk

- Lägga ner dräneringsrör i rännorna samt linda in eller täcka dessa med markduk för att minska risken att rören sätts igen. Ev. fylla lite grus kring rören så marken blir plan.

- Ser till så att hela utgrävningen nu är så plan som möjligt för att lägga markskivor (av typen XPS, ofta blåaktiga tror jag). Är det väldigt ojämnt så gör jag som Emil tipsade om, jämnar av med grus av lämplig strl. Är det ganska plant så lägger jag skivorna direkt på duken. Dubbla 70mm skivor el. motsvarande beroende på pris.

- Ev. markduk igen direkt på skivorna! Vad tycker ni om det, gör det till eller från? Det handlar om ca 80 m2 duk så om detta anses onödigt så sparar jag gärna dom slantarna. Argumentera gärna för/emot.

- Avslutning med fyllnadsmaterial. Grov sten sedan lite mindre och kanske ett sista fint lager före stenmjölet.

Ang. markrören för takvattnet så grävs dom ned så långt jag orkar och isoleras med något lämpligt ev. EPS skivor som är betydligt billigare än XPS. Viktigt med bra lutning mot brunnen enl. min gamle granne/storbyggare.

Discokapten, 40 cm låter grunt i mina öron. Förutsättningarna är väldigt olika på olika platser i landet. Tjälskjutningen är rätt påtaglig där jag bor ffa där marken är lerig. Tjälskadorna på allmänna vägar ökar påtagligt ju längre norrut i landet man kommer upplever jag. Har ni samma riktlinjer för vägbygge i södern som långt norrut? Jag har tyvärr inte fått tag på "anläggning AMA13" än men jag skulle vilja ögna igenom den för ytterligare tips kring mitt projekt.

Hoppas mina funderingar hjälper någon annans.

/Andreas
 
Jag skulle nog ändå lagt lite dränerande material innan cellplasten så vattnet rinner fritt till dräneringen.

//Emil
 
Ja, nu när du säger det Emil så låter det ju helt klart rimligt. Mången tack för stödet!

Jag ska även bygga en entrebro med skärmtak som man kan (grovt) se på bilden. Tanken va att noggrant placera 70 cm plintar ovanpå cellplasten för att sen begrava dom i fyllnadsmassorna utan att rubba dom. Med ett i mina ögon redan bra underarbete kanske jag kan förenkla detta på något sätt. Kan jag i efterhand gräva och placera grundare plintar i fyllnadsmassan kanske!?
 
De borde gå bra med vilket som, eftersom inte materialet borde bli påverkat av tjälen. men om du ändå har de uppträtt så skulle ja satt ner plintarna direkt, 50 eller 70cm borde inte spela någon roll.

Sist ja satte plintar hos far så köpte vi på en lokal trähandlare plintar med gänghål i, de fanns ett antal olika stolpsko att välja på. Bara att gänga i till rätt höjd, samt att dessa kunde justeras några cm om de skulle vara så :) smidigare än typ byggmax med två järn...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.