Ska till att gräva ner vattenrör för bevattning kors och tvärs i trädgården.
Behöver man fylla runt om med något annat än befintliga massor (på vissa ställen sand, på andra jord och små runda stenar).
Om man bör använda nått annat, duger 0-5 stenmjöl? Ska ändå beställa hem en laddning sådant till stenläggning.
 
Bara gräv ner och fyll igen med det du har ,du har ju bara sand och jord där, ev, kopplingar måste vara frostfritt, PEMslang tål att frysa, men inte fel att kunna tömma
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Tanken är att tömma, om det nu ens blir så kallt att vi får tjäle mer än några centimeter.
 
Vid uppstick så sätter du kulventiler på en tryckt planka, och då är det bra att ha en ventil underjord som tömmer allt som är ovan jord, samt att kulventiler ska vara öppna vintertid annars fryser dom sönder
 
Nått sånt är planen, har rätt bra koll på hur jag ska hantera inkoppling mm.
Det var vad jag skulle ha runt rören jag funderade mest över.
 
M
Material runt om fungerar fint med det befintliga om det är gräsmatta. Använd plastkopplingar så slipper du tänka på frysrisken.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
4488x3261
J jonaserik skrev:
Vid uppstick så sätter du kulventiler på en tryckt planka, och då är det bra att ha en ventil underjord som tömmer allt som är ovan jord, samt att kulventiler ska vara öppna vintertid annars fryser dom sönder
Kan du utveckla det där lite, jag håller på med liknande projekt. Kan man förlänga kranen på kulventilen?
 
På lägsta punkten i systemet sättes en ventil som kan öppnas för vinter, det brukar bli under markytan, sen det med vilken sorts ventil spelar ingen roll, en grop med lite bräder på sidorna går bra och lite fantasi
 
För mig hamnar lägsta punkten i garaget där jag har pumpen, så det blir att tappa där. Sen tänker jag nog blåsa ut resten med tryckluft, om jag ens anser att det är frysrisk hos oss :thinking:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
För mig hamnar lägsta punkten i garaget där jag har pumpen,
Har du nerförsbacke, öppnar du i garaget och öppnar alla kranar ute så fryser inget, vattnet går ner till lägsta nivån med självdrag.
 
Generellt sett nedförsbacke, men jag vet redan nu att jag har svackor.

Det är inte så noga här, vi har sällan någon tjäle att räkna med.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Generellt sett nedförsbacke, men jag vet redan nu att jag har svackor.
Gör inget med svackor så länge som ventiler och metallkopplingar är utan vatten, en PEM-slang tål att frysa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.