S
Jag kontaktade skanova för några år sedan om att gräva mer luftledningen på min tomt, jag skulle göra allt jobb själv, dom skulle ut titta, ta 5000 betalt...

Det blev inget, nu är jag dock sugen igen, frågan är vad som kan hända mig om jag gör det utan att blanda in skanova? Till saken hör att jag jobbar som elektriker med inriktning tele/larm så det tekniKa är inga problem.
 
Jag tycker:
Bara gör det.
Skaffa svart PE mantlad kabel och gör det ordentligt med gel-fyllda fiskögon.
Skanova plöjde ner min kabel 15 cm så lägg inte djupare så hempulet avslöjas. Inget märkband ska du heller lägga i.

Protte
 
  • Gilla
Emil_K
  • Laddar…
Jag avråder dig från det, skulle problem uppstå och skanova måste bli inblandad så kommer det kosta mycket mer än 5000 kronor.
Risken finns att man då får ytterligare problem för att man har gett sig på deras utrustning.
 
harry73
Och hur ser servitutet ut?
om det står luftledning i servitutet, ska det också anpassas, annars kan det ställa till problem vid försäljning
 
Jag tolkar tråden som att det handlar om ledningen in till huset. Då lär det inte finnas ngt. servitut.
 
S
Det är in till huset, men jag gjorde bedömningen att kabeln får sitta kvar tills det blir fiber här, då får kabeln tas ner, men inte ens det får jag väl göra själv...
 
SueCia skrev:
Det är in till huset, men jag gjorde bedömningen att kabeln får sitta kvar tills det blir fiber här, då får kabeln tas ner, men inte ens det får jag väl göra själv...
Gräva själv för fiber på egen fastighet brukar inte vara problem utan mera ett krav om du t.ex. själv vill ha anslutningen på annan plats än närmaste väg såvida du inte betalar extra för det arbetet. Flera i vårt kvarter har själva grävt på sin egen tomt, där entreprenören tillhandahållit slang och märkband.