S
Jag kontaktade skanova för några år sedan om att gräva mer luftledningen på min tomt, jag skulle göra allt jobb själv, dom skulle ut titta, ta 5000 betalt...

Det blev inget, nu är jag dock sugen igen, frågan är vad som kan hända mig om jag gör det utan att blanda in skanova? Till saken hör att jag jobbar som elektriker med inriktning tele/larm så det tekniKa är inga problem.
 
Jag tycker:
Bara gör det.
Skaffa svart PE mantlad kabel och gör det ordentligt med gel-fyllda fiskögon.
Skanova plöjde ner min kabel 15 cm så lägg inte djupare så hempulet avslöjas. Inget märkband ska du heller lägga i.

Protte
 
  • Gilla
Emil_K
  • Laddar…
Jag avråder dig från det, skulle problem uppstå och skanova måste bli inblandad så kommer det kosta mycket mer än 5000 kronor.
Risken finns att man då får ytterligare problem för att man har gett sig på deras utrustning.
 
harry73
Och hur ser servitutet ut?
om det står luftledning i servitutet, ska det också anpassas, annars kan det ställa till problem vid försäljning
 
Jag tolkar tråden som att det handlar om ledningen in till huset. Då lär det inte finnas ngt. servitut.
 
S
Det är in till huset, men jag gjorde bedömningen att kabeln får sitta kvar tills det blir fiber här, då får kabeln tas ner, men inte ens det får jag väl göra själv...
 
SueCia skrev:
Det är in till huset, men jag gjorde bedömningen att kabeln får sitta kvar tills det blir fiber här, då får kabeln tas ner, men inte ens det får jag väl göra själv...
Gräva själv för fiber på egen fastighet brukar inte vara problem utan mera ett krav om du t.ex. själv vill ha anslutningen på annan plats än närmaste väg såvida du inte betalar extra för det arbetet. Flera i vårt kvarter har själva grävt på sin egen tomt, där entreprenören tillhandahållit slang och märkband.
 
´PÅ min udde fick vi ned alla stolpar och ledning i mark för alla fem fastigheterna i början på nittiotalet. Så såg vi att det ändå fanns en stolpe där ledning gick upp hos en granne och sedan luftledning till nästa tomt där teleledningen gick in hos en abban granne. Eftersom jag är angelägen att få bort alla luftedningar i närheten som ökar risken vid åska kontaktade jag Skanova. De kom ut , tittade på de knappt 20 meter där det skulle behöva grävas men sade att det var för stenigt för att det skulle rymmas inom de 4000 kr som var max de kunde lägga. Jag erbjöd mig att gräva och fick då markkabel så det räckte. Vi hyrde en liten grävskopa och gjorde jobbet på grannens mark. Sedan kom Skanova och förde in kabeln genom vägen. Inte fick jag några 4000 men det blev som jag ville....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.