Nissens
När jag byggde huset förberedde elektrikern trädgårdsbelysning genom att dra en flex från en apparatdosa i huset till utsidan. Min tanke är att gräva ned en slang från huset till en plats ca 20 meter bort, sedan dra en lämplig elkabel (kulo?) från dosan i huset via slangen till platsen 20 meter bort. Sedan kommer elektrikern och kopplar in det hela och monterar någon lämplig kontakt på en stolpe i trädgården..
I huset är gruppen avsäkrad med 10A. Tänker ha anslutningen till belysning i trädgården i första hand.

Vilken kabel tror ni kan vara lämplig för detta, och vilken slang?
Något speciellt man bör tänka på?
 
  • Gilla
Jan Ehn
  • Laddar…
tommib
Du ska använda gulslang 50 mm och du ska använda markkabel, dvs EKKJ, N1XV, Aceflex eller liknande. Dessa kablar kan också läggas direkt i mark utan röret. I rör kan man också lägga EKLK eller någon av de moderna varianterna. Kulo (EKRK) är strikt förbjudet i den applikationen.

Prata med elektrikern först så att hen är ok med att du gör delar av jobbet själv. De flesta är inte intresserade av att koppla in saker du dragit själv.
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
tommib tommib skrev:
Du ska använda gulslang 50 mm och du ska använda markkabel, dvs EKKJ, N1XV, Aceflex eller liknande. Dessa kablar kan också läggas direkt i mark utan röret. I rör kan man också lägga EKLK eller någon av de moderna varianterna. Kulo (EKRK) är strikt förbjudet i den applikationen.

Prata med elektrikern först så att hen är ok med att du gör delar av jobbet själv. De flesta är inte intresserade av att koppla in saker du dragit själv.
Tack för info!
Jo, jag vet att elektriker inte gillar att man dragit själv. Men jag gissar att hen inte heller tycker att det är kul att gräva ner slangen. :)
Om jag drar den i röret kan ju elektrikern dra ur den och stoppa i den själv igen om det känns bättre. :)
 
E
Nissens Nissens skrev:
Tack för info!
Jo, jag vet att elektriker inte gillar att man dragit själv. Men jag gissar att hen inte heller tycker att det är kul att gräva ner slangen. :)
Om jag drar den i röret kan ju elektrikern dra ur den och stoppa i den själv igen om det känns bättre. :)
Din elektriker har koll på detta, verkar ju till och med vara förberett, så sov du lugnt, detta löser hen. (y)
 
Nissens Nissens skrev:
Tack för info!
Jo, jag vet att elektriker inte gillar att man dragit själv. Men jag gissar att hen inte heller tycker att det är kul att gräva ner slangen. :)
Om jag drar den i röret kan ju elektrikern dra ur den och stoppa i den själv igen om det känns bättre. :)
Vad får dig att tro att elektriker inte tycker om kroppsarbete? Det är en stor del av elektrikeryrket.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
H
E elmont skrev:
Vad får dig att tro att elektriker inte tycker om kroppsarbete? Det är en stor del av elektrikeryrket.
fick lära mig fort på el skolan.
Att man vet vad botemedlet mot cancer är men det är omöjligt att få tag på.
Svett från en elektriker :rofl::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Nissens
E elmont skrev:
Vad får dig att tro att elektriker inte tycker om kroppsarbete? Det är en stor del av elektrikeryrket.
Ok, att gräva ner typ 20 meter slang känns ju en elektriker överkvalificerad för. Jag betalar hellre hen för att göra något som kräver elektrikerkompetens... :)
 
  • Gilla
Mats38
  • Laddar…
H
Nissens Nissens skrev:
Ok, att gräva ner typ 20 meter slang känns ju en elektriker överkvalificerad för. Jag betalar hellre hen för att göra något som kräver elektrikerkompetens... :)
Jag förstår dig men tyvärr är det endast elektrikern som har lov.
Råkar du ut för en sur elektriker så godtar han inte det utan han vill göra hela jobbet för att tjäna max ut av det.
 
tommib
Tyvärr så är det inte så lagstiftningen ser ut. Du kan iofs gräva diket som kabeln/röret ska ner i men elektrikern ska förlägga det hela och återfylla första delen.

Anledningen till att boka elektrikern först är för att det blir enklare om ni kommer överens om att du gör delar av jobbet. Att försöka få tag på någon som "bara ska koppla" är troligen väldigt svårt. Det finns många trådar i elforumet om detta.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Tyvärr så är det inte så lagstiftningen ser ut. Du kan iofs gräva diket som kabeln/röret ska ner i men elektrikern ska förlägga det hela och återfylla första delen.

Anledningen till att boka elektrikern först är för att det blir enklare om ni kommer överens om att du gör delar av jobbet. Att försöka få tag på någon som "bara ska koppla" är troligen väldigt svårt. Det finns många trådar i elforumet om detta.
Helt rätt TommiB.

Fast jag förstår inte riktigt varför du skriver tyvärr, hur skulle det se ut om det var fritt fram att markförlägga kablar kors och tvärs.

Någon ska ju ner i efterhand och gräva med en spade, skopa, spett eller kanske borra lite för plintar. Där kan ju uppstå världens elände som drabbar tredje part, barnen, vi vill väl inte att något dåligt ska hända dessa framtidsmänniskor?
 
Nissens
E El-Löken66 skrev:
Fast jag förstår inte riktigt varför du skriver tyvärr, hur skulle det se ut om det var fritt fram att markförlägga kablar kors och tvärs.

Någon ska ju ner i efterhand och gräva med en spade, skopa, spett eller kanske borra lite för plintar. Där kan ju uppstå världens elände som drabbar tredje part, barnen, vi vill väl inte att något dåligt ska hända dessa framtidsmänniskor?
Hur tänker du nu? Dels kommer kabeln att ligga i en skyddande slang(50mm) så risken för skador är minimal, dels kommer den att grävas ner likadant på samma ställe oavsett vem som gör det.

Slangen skall läggas från punkt A till punkt B genom en gräsmatta och en rabatt. Oavsett om jag eller en elektriker gräver ner slangen så kommer den att ligga likadant på samma ställe.

Hur kan det göra någon skillnad vem som gräver ner den för de du kallar ”framtidsmänniskor”?
 
Ser inte regelverket lika ut som vid fast förläggning av kopplingsdosor och flexslang/rör?
Det är behörighetskrävande, på samma vis som jag GISSAR att det är vid förläggning av slang i mark?!

Sen är det en annan sak vad man tycker om det och hur man agerar därefter.
 
Nissens Nissens skrev:
Slangen skall läggas från punkt A till punkt B genom en gräsmatta och en rabatt. Oavsett om jag eller en elektriker gräver ner slangen så kommer den att ligga likadant på samma ställe.
Det är inte säkert. Eftersom det är behörighetskrävande att förlägga tomslang så anser man att det kräver en viss utbildning för att placera den rätt, med rätt skydd, rätt fyllning etc. Om du själv gräver ned en slang som inte går att inspektera så kan du få svårt att hitta en elfirma som vill koppla in den eftersom det tänjer på vad de får göra. Så fota allting innan du gräver igen. En "vanlig" markslang ger dessutom obetydligt mekaniskt skydd. De är främst den gula färgen som ger skyddet.

Är det endast belysning som kabeln ska användas till? Om du även vill ha uttag kanske man behöver fundera på en större area även om 20 meter är inom rumreglerna för 1.5 mm².
 
Nissens Nissens skrev:
Hur tänker du nu? Dels kommer kabeln att ligga i en skyddande slang(50mm) så risken för skador är minimal, dels kommer den att grävas ner likadant på samma ställe oavsett vem som gör det.

Slangen skall läggas från punkt A till punkt B genom en gräsmatta och en rabatt. Oavsett om jag eller en elektriker gräver ner slangen så kommer den att ligga likadant på samma ställe.

Hur kan det göra någon skillnad vem som gräver ner den för de du kallar ”framtidsmänniskor”?
Det är skillnad på teori och praktik. I teorin betalar du 10.000kr för att en elektriker ska gräva ned ett markrör. I praktiken gör du samma jobb själv och hittar en elektriker som är glad för att dra igenom rätt kabel och göra installationen.

Givetvis är det en god idé att läsa på hur man bör lägga ett markrör.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Det är skillnad på teori och praktik. I teorin betalar du 10.000kr för att en elektriker ska gräva ned ett markrör. I praktiken gör du samma jobb själv och hittar en elektriker som är glad för att dra igenom rätt kabel och göra installationen.

Givetvis är det en god idé att läsa på hur man bör lägga ett markrör.
Den "smarta" iden är att FÖRST ta kontakt med den elektriker och komma sams om tagen.
 
  • Gilla
Mnor och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.