J
Har rivit ett garage och renoverat fasaden. Funderar på vad jag ska/får göra med inkommande elservis som hänger lös (den hade lossnat redan innan garaget revs för den som undrar). Huvudsäkringar och mätare sitter på insidan så jag antar att det är nätbolagets kabel? Eftersom jag ska bila bort garageplattan och gräva för dränering hade det varit önskvärt att gräva ner kabeln och få på ett kabelskydd. Det måste väl vara bättre än att klamra fast den under panelen igen? Är detta något jag får göra själv?
 
  • Lösa elektriska kablar hänger på en nyligen renoverad husvägg bredvid ett fönster och en strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
J jalmars skrev:
Är detta något jag får göra själv?
Nej. För att du skall kunna trä på ett markrör och gräva ned kabeln måste den ju kopplas ur i ditt skåp. Det behörighetskrävande. Dessutom är servisledningen nätbolagets egendom och de tillåter enbart sina egna installatörer att utföra arbeten på den. Så du kan inte ens själv anlita en elektriker utan måste tyvärr kontakta din nätleverantör och gå via dem. Om du bara vill bli av med den kan du ju bryta lite lagom mot lagen och bara gräva ned den utan rör. Servisledningen är gissningsvis en gammal EKKJ och de får ligga direkt i mark. I så fall behöver du få ned den minst 35 cm och minst lägga markeringsband 10 cm över den. Bättre än markeringsband är "kabelplank" som är likadant fast mycket kraftigare och fungerar som grävskydd och markering. Men jag rekommenderar att du snackar med nätbolaget först. Jag gjorde exakt samma manöver nyligen och mitt nätbolag var väldigt snabba med att erbjuda sig att byta hela servisledningen när jag bara tillfälligt ville lossa den i ena änden för att lägga om sista biten.
 
Redigerat:
  • Gilla
jalmars
  • Laddar…
Det finns även "öppningsbara" kabelrör, röret kommer delat i två halvor som man trycker ihop. Då kan man lägga kabeln i skyddsrör utan att koppla ur någon ledning.
MEN be någon elfirma prata med nätägaren
 
  • Gilla
jalmars och 2 till
  • Laddar…
De öppningsbara rören "bazooka" är svindyra, är det mer än nån enstaka meter blir det nog billigare att höra med nätägaren om hjälp.
 
  • Gilla
jalmars
  • Laddar…
Måste det vara rör på servisen?
Umeå energi har inte lagt en enda meter rör hos mig.
Ska jag be att de gör det?

Protte
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
J
Handlar om ca 2 meter. Min tanke var i så fall att klippa upp ett gult kabelskyddsrör och klämma på utan att koppla ur servisen, gräva ner enligt nätbolaget krav (0,35-1m) samt sätta kabelskydd i plåt från mark till panel. Men förstår att det är behörighetskrävande och att jag bör ta hjälp av en firma. Blev lite avskräckt av nätbolagets (Ellevio) information på hemsidan om offertförfrågan och 4 veckors svarstid på servisändringar. Kanske bara sätter fast den under panelen istället helt enkelt.
 
Är du säker på att det är nätbolagets kabel? Trots att du har huvudsäkringar vid proppskåpet kan det finnas ett proppskåp till med huvudsäkringar som kan ligga före din löst hängande kabel. Sitter det 25 amp huvudsäkringar i ditt proppskåp?
 
Jag hade nog i detta läge varit såpass olydig att jag grävt ner kabeln, sett till att den ligger snyggt och prydligt och satt ett 28:ans kabelskydd där den går upp på väggen.
 
  • Gilla
jalmars och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kabelskydd är ju en fin standard men i mina trakter finns de inte på servisledningar till gamla hus (Vattenfall). När jag härom året flyttade en inkommande servisledning från vinden (spikad på fasaden) till ett fasadmätarskåp så la bara Vattenfalls elektriker ned den i mitt 40 cm djupa dike och så var det bra med det. Inga skydd eller markeringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.