Vattenutkastaren på huset ligger i helt fel hörn och jag behöver i dagsläget dra 50m trädgårdsslang för att överhuvudtaget nå fram till buskar och växter på tomten. Så jag planerar att gräva ner en 32mm PEM-slang 15-20cm ner i backen från vattenutkastaren och runt huset till andra sidan av tomten. Efter 30m när huset är rundat tänker jag mig en T-koppling där den ena ska gå 5m till en utkastare vid husväggen och den andra fortsätter 15m ytterligare ut på tomten där en andra utkastare monteras på en stolpe i trädgården.

Slangen ska endast användas under vår/sommar/höst för bevattning och jag tänker att jag tömmer den inför vintern med luftryck om det krävs. Under sommarhalvåret kommer det vara konstant tryck i slangen.

  • Är det en PRK T-koppling eller en helt i plast som är bäst om det ska ligga ett spadtag under marken?
  • 32mm PEM-slang har en böjradie på ca 700mm om jag läst rätt. Med slangen 20cm under marken får jag svårt att få till en 90° vinkel upp från marken till utkastarna, jag skulle behöva en böjradie på max 20-30cm. Är det dumt att lägga ytterligare kopplingar och gräva ner 90°-kopplingar i marken där slangen ska gå upp?

Något jag bör göra annorlunda eller ska jag tänka om helt? Det som gör mig orolig är att ha en 90°-koppling nedgrävd precis vid husväggen ifall det skulle bli läckage jämfört om jag kunde låta slangen böjas upp där utan någon extra skarv.
 
Inga svar på dina frågor, men titta på Gardenas hemsida och deras "Pipeline-system". Där finns en hel del info om hur du kan gräva ner rör och kopplingar.
https://www.gardena.com/se/produkter/bevattning/pipeline/

Vi har haft deras äldre bevattningsystem nergrävt i drygt 20 år. De byggde då på vanlig trädgårdsslang, har funkat bra. Lite kärvande ventiler nu på senare tid.
Kompletterade installationen för cikus 2 år sedan med PEX-rör, kanske 10 meter för att ansluta vattenutkastaren.
 
Jag har byggt ett liknande system för "sommarvatten" i trädgården och jag använde en servisventil med dränering, typ "XCD kulventil med dränering och PRK-kopplingar för PE-rör". Den är dock nedgrävd till frostfritt djup och stängs av vid hösten. Den dränerar då alla ledningar (PEM) för sommarvatten eftersom den blir lägsta punkten.
 
  • Gilla
Bombaclatt
  • Laddar…
Har tittat på Gardenas Pipeline-system och det är ett lockande system med alla tillbehör och kopplingar som finns färdigt, ser ut också att vara billigare än motsvarande PEM-lösning om man beställer från Tyskland. Men är orolig att deras slangar ger för mycket tryckfall jämfört med 32mm ifall jag vill utöka och sätta upp ytterligare utkastare längre bort. Då skulle den totala längden bli över 100m och med 3-4 utkastare där iaf två skulle kunna behöva användas samtidigt, och det kanske blir för mycket för Gardenas Pipeline?

En fundering som dykt upp är hur man kan ta reda på om det har blivit läckage i slangar eller kopplingar när allt är nedgrävt. Bör man mäta upp flödet vid varje utkastare innan den grävs ner så att man har en referenspunkt att mäta mot sen när den är nedgrävd? Eller finns det något annat bättre sätt att upptäckte och felsöka läckage?
 
Redigerat:
M M_H skrev:
Eller finns det något annat bättre sätt att upptäckte och felsöka läckage?
Om det läcker mycket kan man se det på vattenmätaren annars gäller provtryckning. Men det brukar även bli blött på marken runt läckan om det ligger ytligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.