Hej

Jag har slagit ner plastpiggar för att hålla nere begränsings- och guidekabel till min gardena r160. Jag tror vid närmare eftertanke att det är bättre att gräva ner kabeln.

Några smarta tips på hur man enkelt/snabbt får ner kabeln i marken?
 
Gammal handcirkel eller vinkelkap och trycka ner kabeln där, behöver inte vara djupt...
 
Redigerat:
Varför göra livet så komplicerat? Efter ett par veckors klippning så är ju kabeln helt försvunnen och överväxt och syns inte längre.
 
oceanis skrev:
Varför göra livet så komplicerat? Efter ett par veckors klippning så är ju kabeln helt försvunnen och överväxt och syns inte längre.
Ok blir den så pass osynlig? I så fall avvaktar jag nog och ser hur det blir så kanske jag inte behöver gräva alls eller bara på något ställe. :)
 
Två pers, två vanliga spadar och 5 timmar fixade vi ca 150 m begränsning och ca 50 m guide.
Spår, nedtryckning och återplattning av gräsmattan.

Vi har både hund och dotter (två år) så alternativet o märla fast den fanns inte om vi villa ha slingan kvar där vi la den :D Annars hade vi nog gjort det.
 
Den gröna tråden tog slut så jag fortsatte med orange FK,
Visst kan jag ta en bild hur det ser ut men man ser bara gräs.

Protte
 
Som sagt, vinkelslip.

Om man bara peggar kabeln försvinner den förvisso ner i gräset men det kan ta ett tag på områden där det inte växer så bra. Ganska förargligt till hösten då man ska kratta löv...

På andra året grävde jag ner min kabel nästan överallt just på grund av att slippa irritationen vid lövkrattningen.
 
Jag gick med en kantspade och gjorde skåran till guidekabeln, sedan använde jag ett fodral från en gammal mora-kniv till att lägga ut tråden. Jag drog alltså tråden genom fodralet (gjorde en öppning längst fram) och tryckte sen ner fodralet i jorden och bara drog den längs med skåran, riktigt smidigt.
Jag kommer göra på samma sätt när det är dags för begränsningskabeln, vill bara provköra den lite mer först.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.