Jag är lite sugen på att bygga en friggebod. Skulle gärna få till ett sovloft ovanför bastun men eftersom byggnadshöjden bara är 3 m så blir det klurigt men….

Om vi tänker helt plan tomt. Friggan (3x3) byggs på marken med en höjd på 3,25m.

Sen höjer jag marken på 3 av friggans 4 sidor med 50 cm.

Då skulle medelhöjden från marken bli (2,75x3+3,25)/4=2,875m

Tänker jag rätt?
 
Jag har inte svaret på din fråga men rekomenderar att du bygger maximalt antal m2 friggebod när du ändå håller på..
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Det var ok i alla fall för något år sedan när jag kollade. Kan utnyttjas extra bra om man bygger i en slänt.
 
  • Teknisk ritning som visar totalhöjd och byggnadshöjd på en byggnad, med beskrivande text och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
D Derbyboy skrev:
hmm i ljuset av den här texten på samma sida så vill jag hävda att höjden ska räknas från medelmarknivå.

Edit: [länk]
Ja, MÖD verkar ha avgjort en gammal tvistefråga på forumet nyligen. Hade missat det.

Verkar ju som att din trådstart därmed är besvarad?
 
Nyligen och nyligen….över tre år sedan ;)
 
Claes Sörmland
D Derbyboy skrev:
Nyligen och nyligen….över tre år sedan ;)
Det är väl nyligen. Vi har ältat detta för evigt här. Friggebodar har varit med sen 1979...
 
  • Gilla
  • Haha
splinter och 3 till
  • Laddar…
@Claes Sörmland är dessutom över 200 år gammal och allvetande orakel när det kommer till bygglovsfrågor. Så ur det perspektivet är tre år sånär som på gårdagens nyheter.
 
  • Haha
  • Gilla
7ender och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Småbrukaren skrev:
@Claes Sörmland är dessutom över 200 år gammal och allvetande orakel när det kommer till bygglovsfrågor. Så ur det perspektivet är tre år sånär som på gårdagens nyheter.
Haha, nä mest dåligt inläst på friggebodars höjder helt uppenbarligen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Finns det något "etablerat" när det gäller medelmarknivå?
Det har ju t ex varit artiklar och inlägg här där man höjt markytan i området närmast huset (attefallshus/friggebod) med 50 cm och då kunnat ha grunden "nedgrävd" på det djupet och då fått 50 cm "gratis" på höjden. Med närmast huset menar jag i storleksordningen 5-10 meter - av vad jag förstått.
Och kommunens byggnadsnämnd har då godkänt det.
Men kan man förvänta sig det?
 
  • Gilla
Alexander Gunnarsson
  • Laddar…
Oavsett kräver väl en delvis nedgrävd grund en platta på mark samt uppmurade väggar, alt den älskade krypgrunden?

Jag tror det är i det skedet av planeringen jag inser projektet blir för omfattande för en frigga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.