Har sökt en del men hittar inget som får mig att sluta grubbla...
Ska bygga ett öppet altandäck ca 2,5 x 5 meter i marknivå.

Bakre infästningen kommer att göras i husgrunden med bärlina eller beslag. Problemet som jag inte kan få klart för mig är hur jag ska få alla betongplintarna i framkanten att stå i rätt nivå. Att ställa dit formrör som man sedan mäter i våg och sågar av verkar ju vara idiotsäkert, men om man är lat och vill köpa färdiga plintar. Hur gör man då? Är det till att gräva och fylla tills alla plintar står exakt rätt? Verkar väldigt omständigt? Har läst något om justerbara plintar?

Eller kan man helt enkelt bara gräva bort gräset. Fästa bärlinan på mot husgrunden och sedan palla upp reglarna med gammla gångplattor direkt ovanpå backen?
 
Kör med färdiga plintar med justerbar stolpsko, busenkelt att få till! Kostar lite mer än de som har fast, men spelar ju ingen roll när man summerar...
 
Gräv ner plinten så långt det går, placera en stolpe i plinten (95*95) som du sedan fäster bärlinan i.
 
En bra metod är att bland till lite trög betong, denna lägger du i botten på hålet (som alltså är grävt lite djupare än att pliten står på botten)

Nu kan du justera in plintarna innan betongen brunnit, eventuellt att du får ta hjälp av lite strävor att hålla dem med.

När så betongen brunnit har du ett "ankare" på plinten som gör den betydligt stabilare än i vanliga fall.


Har byggt många altaner m.m. med denna metod och det har funkat mycket bra

/elof
 
  • Gilla
L-EN
  • Laddar…
om tomten är obehandlad under många år så är det onödigt med plintar.. några stora stenar, betongplattor, eller betonghålsten funkar fint. Det gör ju knappast något om det sjunker någon cm

är det nyligen grävt där stolparna ska stå så gräv ett hål där varje stolpfot ska vara... bygg altanen,avvägt, uppallat med det du hittar och kapa till stolparna till markytan, montera på stolpfötterna och fyll hålen med betong ... billigt,snabbt, och bra
 
Jag har precis gjort detta. Jag grävde något djupare än vad jag behövde, och såg till att inte luckra upp jorden längst ned i hålet. Det går om man bara tänker sig för. Luckra med spade och ta bort det luckrade med en liten burk eller motsvarande.

Därefter fyllde jag upp med väggrus (0-16) till rätt nivå. Jag körde med 700mm-stolpar som väger 58 kg/styck.

Jag insåg tidigt att jag var tvungen att tillverka en stolpatrapp i trä. På träatrappen gjorde jag cm-markeringar så att det gick att läsa av i avvägningsinstrumentet hur långt jag var ifån rätt nivå.
 
  • Gilla
jer009
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.